Jetlagade elever och konstig dygnsrytm

Idag är dagen efter vaktbyte och jag talar nog för alla när jag säger att dygnet är väldigt skevt just nu.

Jag är i babord och gick från 8-12 till 12-04 vilket gör att sömnen störs ganska rejält. Man är så van vid sina rutiner man har skapat utifrån sin vakttid och att bara byta helt plötsligt gör en väldigt förvirrad och alla känner sig lite jetlagade. När vi hade tre-fika trodde vi exempelvis att det var tio-fika och vi frågade vad det skulle bli till lunch minst tre gånger när vi egentligen redan hade ätit lunch till frukost. De flesta lär väl däcka på lektionerna nu när sömnen fortfarande släpar lite. Dock har det blivit en riskzon då det alltid är någon som tar kort på en, så det gäller att passa sig.

Det finns många olika för- och nackdelar med varje vakttid. Fördelarna med 12-04 är att man får lunch till frukost, inga jobbig städuppgifter och vi har mer fritid på kvällarna till att se på film och mysa. Nackdelarna är att man alltid blir hungrig på kvällen då det är typ 8 timmar mellan middag och nattfika och att man inte ser de andra vakterna så mycket då vi sover när de är vakna och tvärtom. Man kan tro att eftersom vi alla lever på ett så begränsat utrymme så umgås man med alla hela tiden men det är nästan tvärtom. Det är vissa människor som är i andra vakter som jag knappt har hunnit prata med på hela resan och det är ganska tråkigt. Vi har så olika rutiner så vi går alltid om varandra.

Vid lilla mässen har kaptenen satt upp en karta med Gunillas position och vi är nu halvvägs och det märks i vädret. Numera är det fullt seglarställ på vakt som gäller för mig som är frusen och fullt underställ under däck. Då ac:n inte har någon behaglig mellantemperatur är det antingen väldigt varmt och fuktigt eller så kallt att det är svårt att få upp värmen. Just nu är det kallt och filtarna som finns i stora mässen ständigt är i bruk. Eftersom vi typ är halvvägs kan vi också snart börja räkna ner dagarna istället för uppåt. Vi bettar alla på olika datum, själv är jag optimistisk och hoppas på den 23:e. Snart är vi hemma!

Vi har det bra!

Henriksen, Babord