Julafton på Gunilla

Det är julaftonsmorgon och första gången på länge får vi sova ut. Det var skönt efter gårdagens hajk och benen var fortfarande trötta efter allt gående.

Vi blev purrade 08:45 för frukost som bestod av julgröt. Sedan var det bara att göra sig iordning för uppställning och för oss i Midskepp var det vår dag att ha vakt. Medan jag och Alicia var fartygsvakt var de andra i klassen nere i stora mässen för att pysslade och pynta så att det skulle bli lite julfint. Efter 2 och en halv timma var vi klara och kunde då också njuta lite va julen.

Innan det var jullunch fick de som hade frivakt chansen att gå och hitta internet för att kunna ringa hem och önska dem där hemma en god jul, men vi som hade vakt fick vara kvar på båten och städa. Det var faktiskt inte så dåligt som det låter att städa på julafton utan det gick ganska snabbt när vi väl hade börjat.

När klockan sedan började närma sig 16:00 var det snart dags för Kalles jul, men innan det hade vi i de tre olika vakterna fått chansen att förbereda våra egna jultolkningar av kalles jul och alla vakter fick olika scener de skulle tolka. Några av scenerna vi fick se var Askungen, Ferdinand och Snövit. Det blev mycket skratt när scenerna spelades upp, men jag tror vi alla måste medge att Babord var dem som gjorde det bäst med Ferdinand och Lady & Lufsen.

Tillslut var tiden inne för Kalles jul och alla satt fasta framför tv: n.

Under dagen hade vi också jul poängpromenad och julklappsutdelning. Vi tog också ett julkort under dag, då hela klassen klättrade upp i masten och ställde upp oss som en stor julgran.

Tillslut hittade också tomten hit, då vi alla fick ett litet packet ur den stora tomte säcken.

Klockan slog över till 19:00 och vi gick alla tillsammans ner till stora mässen där borden stod dukade med mat från topp till tå. På bordet fanns allt från köttbullar, till sill, till prinskorv, det var också några elever som hade gjort lite julgodis. Fast julbordet inte är favoriten på jul fanns det ändå saker för mig att äta och jag tror alla fick lite mat koma efter det stora julbordet.

Jag tror jag pratar för alla när jag säger att detta är en jul vi aldrig kommer att glömma.