Julkalendern i fokus

Chokladkalendrar ligger i kojerna och på akterdäck där vi når hamnens wifi streamas julkalendern!

Men hallå eller!

Det har blivit December även här på Gunilla och allt fler hytter julpyntas med glitter!

Att det blivit December innebär också att det inte är långt kvar till Marocko, slutstädning och slutligen avmönstring. Det är såpass nära att vi egentligen skall vara på Atlanten på väg dit just nu. Dessvärre ligger vi fortfarande kvar i La Linea/Gibraltar och beräknas gå härifrån först imorgon eftermiddag. Detta på grund av det dåliga vädret vi råkat ut för.

Vad innebär då detta?

Jo, uppskjuten avgång innebär för oss i Babord en extra vaktdag! Wiho va kul… Nej men skämt å sido har vi idag fått arbeta lite extra.

Dagen började som vanligt med frukost och uppställning. Sedan eftersom vi missar en dag med lektioner till sjöss så hade alla elever tre timmars “fria studier”/ fritt plugg i stora mässen. För mig som sjöfartare innebär “tre timmars plugg” egentligen “skriv ergonomi i 30 minuter och sitt sedan och försök förstå praktikjournalen”. Livet som sjöfarare är allt bra gött när man umgås med naturare hela dagen:) Naturarna satt dessvärre med deras matte och fysik när jag var uppe i nav-hytten och fick hjälp av vår andre styrman.

Efter lunchen gick vi i Babord på vakt och som arbetsstyrka idag har vi fått sätta upp båtens förövermärs, som för några dagar sedan togs ner för reparation.

Att sätta upp segel är inte direkt det mest praktiska man kan göra. Det man skall göra är att hissa upp mitten på seglet och sedan lyfta upp överliket för att knopa fast det i rået. Det är precis lika tungt och osmidigt som det låter, men trots detta ändå ganska trevligt att stå där uppe och hala i olika tampar.

Inredningen har också som vanligt blivit städad och det är alltid ett härligt kaos när bästa babord städar.

Nu har vi ätit middag och jag sitter som vanligt på durken och skriver!

Snart väntar nattvakt och innan dess måste jag ha ätit upp mina popcorn tillsammans med Alva och med detta vill jag säga Adjöss för snart drar vi till sjöss!

Elsa Haglund, Babord