Kakorna och jag

Idag börjar seglatsen över atlanten på riktigt, vi lämnade land för sista gången igår och kommer stiga iland nästa gång på kära Öckerö.

I skrivande stund avnjuter jag en kaka och sörplar på en kopp kaffe. En del tycks störa sig på sörplandet men jag anser att det är moget och framhäver smakerna, dessutom kanske de bara är avundsjuka på min goda kaka som de tackat nej till. Det är förundrande hur vissa människor tackar nej till kakor i vissa tillfällen och i andra stunder betalar en förmögenhet för lite snacks. Godis är en ständig bristvara på båten, vår dos har visserligen köpt ett stort lass med godis men det råder fortfarande en byteshandel bland eleverna . Själv har jag hamstrat många påsar chips som är planerade att räcka länge, dessutom har jag köpt in mycket cola och fanta för färden. På tal om sötsaker fyllde Cora i styrbordsvakten år idag, grattis igen, vilket betydde sötfika samt en önskad middagsrätt. Tack vare våra grymma kockar fick vi en otroligt god snickerskaka med grädde och falafelrullar.

Nu får det räcka med allt matsnack, vi kan diskutera mitt mående istället. Livet här på Gunilla rullar på förvånansvärt bra. Stämningen är god och jag har fått flera nya kompisar varav en är Karolina, hon är faktiskt jättesnäll! Dem är i babordsvakten så tyvärr kan jag inte umgås med dem så mycket. Apropå babord seglade dem 40,4 sjömil under sin vakt och snittade 11,5 knop. När det var min tur att styra kom jag upp i 11,3 knop, jag är stolt!

Solen sken, vakten var kul, maten var god och sällskapet desamma. Ännu en bra dag på Gunilla.

/Walter

ps. saknar er