Klaustrofobi och höjdskräck

Dagen har bjudit på krypande i trånga utrymmen, klättring i riggen, bra väder och bunkring av Gunilla, det vill säga påfyllning av diesel.

Jag blev purrad (väckt) klockan 07:00 idag eftersom att det inte var min vaktdag. Efter frukosten ställde vi upp på huvuddäck som vanligt. Där slogs åtta glas, vilket görs i en skeppsklocka, följt av hissandet av svenska flaggan och artighetsflaggan (landets flagga som vi befinner oss i).

Efter befälen och vaktledarna sagt sitt var det dags för bunkring för sjöfartseleverna. Runt klockan tio kom en tanklastbil till kajen. Eftersom att vi var väl förberedda och redan hade täppt igen alla spygatter (de hål som vatten från däck kommer ut ifrån) då det finns risk att komma eventuella spill ur, var det bara för chauffören att hissa ned tankslangen till oss. När allt var inkopplat till våra tankar, pumpades ungefär 14 000 liter diesel in i en hissnande fart. Allt gick som smort och efter ungefär en timma hade vi lämnat tillbaka slangen. Efter bunkringen tog vi bort alla tätningar, vilket gick utan problem även det.

Till dagens andra fika serverades pannkakor med sylt, grädde och socker. Backisarna, de som assisterar kockarna, gjorde ett grymt jobb med detta. Efter fikat var det dags för mig och min hyttkamrat att få ett uppdrag av andrestyrman. Vi skulle kontrollera samtliga flottörer i kölsvinet (fartygets del där vatten samlas i kölen). Flottörerna är viktiga då de skickar signaler till bryggan om de skulle tryckas upp av vatten som kommit in i en eventuell grundstötning eller liknande. För att kontrollera detta kröp vi in i flera trånga och svåråtkomliga utrymmen med en radio och höll upp dessa små ”bollar” (flottörerna). På radion ropade våran andrestyrman, Oskar, från bryggan när larmet gick. Om larmet gick efter ungefär 30 sekunder betydde det att flottörerna gjorde sitt jobb, vilket alla gjorde på första försöket som tur var.

Babords vakt avslutade dagen med att ha en kurs i hur man säkrast klättrar i masterna och beslår/avbeslår seglen. Att beslå seglen innebär att man samlar ihop och knyter fast dem. När man avbeslår knyter man upp sejsningarna (tamparna) och släpper ned seglen.

William, Midskepps