Kneg och städning

Tiden seglar förbi snabbare än vad vi tar oss fram. Den sjunde dagen på det längsta seglingsbenet började med den dagliga purrningen och sedan en seg brödbit till frukost. Detta seglingsbenet är det längsta vi kommer göra, sjutton dagar kommer det ta för oss att korsa atlanten, nå vår destination Grenada och detta är bara sjunde. Sjunde dagen. Tio dagar kvar med kneg och städning.

Dagen för mig började 07:00 då jag blev purrad för frukost och vakt. Jag kände hur den extra timman sömn gjorde mig mer pigg och kvick denna fina morgon. Inatt brassade vi nämligen klockan, vilket betyder att vi nu är tre timmar efter Sverige tidsmässigt. Fem minuter innan klockan slog åtta stod midskepps uppställda på fina rader, redo för dagens vakt. Direkt efter avlösningen började vi med underhållsarbete, som varje dag. Idag fick jag och några andra i vakten i uppdrag att rensa soprummet. Eftersom det idag är dag sju på ett seglingsben som troligen kommer vara i tio dagar till, måste vi spara på utrymmet i soprummet och använda det sparsamt.

Med något sammanbitna miner tog vi ut alla soppåsar ur rummet för att trycka in dem igen, denna gång lite smartare och lite tajtare. Vissa av påsarna läckte av gammal mat och dem var tvungna att läggas i en ny plastpåse och sen in i soprummet igen. Vi fick även ta ur aluminiumförpackningar och komprimera dem så mycket som möjligt. En riktigt härlig morgonsyssla på Gunilla.

Vi blev precis klara med detta projekt när vår vaktledare ropade oss till 10-fikat. Det var halvlek i vakten där vi åt mackor och apelsin i vanlig ordning. Under fikat skrek en i vakten att det var en båt där ute. Nyfikna som vi alla var ställde sig alla upp och studerade båten länge. Det var ett stort fraktfartyg som körde väldigt nära oss och fascinerade oss alla. Innan jag åkte på denna resa trodde jag inte att se ett fartyg på Atlanten skulle vara en av höjdpunkterna på min dag, men vad fel jag hade. När man är fast på en båt med samma människor, på Atlanten och utan någon uppkoppling till omvärlden blir man väldigt glad när man ser liv genom en båt.

Detta var dock inte den största höjdpunkten på dagen utan vi hade ett födelsedagsbarn på båten. Att fylla år på båten betyder att man får önska en måltid och även 3-fikat. Det Rebecka valde som sötfika var kärleksmums, en av mina favoriter när det kommer till fika. Jag kan lova att det inte bara var jag som uppskattade detta fika, det kunde man också märka på det höga trycket i lilla mässen där godheterna serverades.

Klockan 20:00-00:00 gick vi på vakt igen och denna vakten är där man städar hela båten. Midskepps har inte alltid briljerat på just städningen när det kommer till tid, men idag slog vi nytt rekord på båten och städade på 58 minuter. En riktigt bra start på en riktigt bra vakt som följdes av quesadillas som nattfika, tampstaffett och avslutades med Atlantensnack. En vakt helt i min smak.

Och där var redan dag sju avslutad och klockan har slagit om till dag åtta. Jag trodde att detta benet skulle ta en evighet men nu känns det som att det snart är slut. Dags att lägga mig innan nästa vakt, godnatt!!!

Klara Kyldahl