Kontroversiell kultur på dominikanska

Idag var ingen vanlig dag för idag var det dags för tuppfäktningen med grabbarna.

Efter att ha seglat med 37 tjejer och sju ynka killar i snart två månader så kände vi att det var dags för en grabbdag. Så direkt efter morgonuppställningen så samlade vi ihop hos för att tänka ut vad unga karlar gör på dominikanska. Vi började bläddra i en resebok och vi fastnade på sidan ”tuppfäktning”. Då var det bestämt, vi samlade oss och gav oss ner på stan för att hitta någon som visste var tuppfäktningar utfördes. Vi stötte på en äldre taxichaufför och efter några försök på engelska fick vi ut oss ett ”gajo guerra”. Han lutade sig bakåt i ett varmt skratt och öppnade dörren till sin mini van. Bilsätena doftade starkt av cigarr och farbrorn tog fram en cigarr i bröstfickan på sin slitna skjorta. Efter cirka 20 minuters bilfärd så kom vi fram till vår destination, ett garage där man hörde tupparnas kackel och oväsen genom den tjocka ståldörren. Vi gick in genom bakdörren och klev in i en mörk lokal med en liten bar i ena hörnet och ett minimalt Colosseum i stål avsett för tuppfäktning i mitten. Farbrorn som vi åkte dit med följde med oss in och satte sig vid ett bord och beställde en drink. Det verkade som själva tuppfäktnadet inte riktigt dragit igång än så vi slog oss ner bredvid honom. Han plockade fram en trälåda som låg under hans stol och hällde ut innehållet på bordet. Det var en uppsättning dominobrickor, vi killar hade ingen aning hur man spelade men på trasslig spanska kunde vi få en svag uppfattning om hur spelet gick till. Vi spelade och tjötade med farbrorn och fick reda på att han hette Carlos, var 67 år och hade en dotter som studerade i Malaga. Efter ett tag började det strömma in folk i den lilla lokalen och vi gick in i arenan för att ta plats. En man ställde sig i mitten och tog upp en mikrofon för att presentera spelet. Själv förstod jag knappt ett ord han sade men sen så steg två män till in i ringen. De bar på varsin säck och man anade ett sprattel från säckarna. Männen drog ut två tuppar och placerade dom i ringen. De gick direkt till attack mot varandra och det var ingen vacker syn. Efter fighten kände vi oss rätt så klara med detta och petade lite på farbror Carlos och bad honom köra oss hem. Vi hade nu fått uppleva äkta dominikansk kultur och har definitivt skapat ett minne för livet.

Simon

Barbordsvakten