Kuba, Kuba, Kuba jag får aldrig nog!

Hur otroligt är det inte att jag och mina klasskamrater har fått komma till Kuba! Tror det har påpekats varje morgon uppställning sedan vi kom hit att det är en sån ära att få uppleva något så unikt som Kuba. För det är verkligen vad Kuba är, unikt.

Min tredje dag på Kuba började med en full späckad skolutflyktsdag som bestod av stadsvandring, lunchstopp på La bodeguita del medio och avslutades med ett besök på ett museum. Men nog om det, istället för att berätta mer om det har jag valt att skiva vidare om mitt intryck av Kubas huvudstad Havanna.

Ayy dios mio, jag är helt förälskad i denna stad. En promenad i Havanna Vieja, den gamla delen av Kuba, är en evighetspromenad. Varje hörn och vrå är nått att titta på. Det är så vackert här, fasaderna är slitna, men deras dåliga hållning är övermålat med alla möjliga färger. Färger som får de trånga gatorna att lysa och kännas trygga, ett stort lekland för vuxna kanske man kan kalla det. En annan sak är att det cruisar förbi en massa fräcka bilar, trodde verkligen sånt bara var turist propaganda om Kuba, men det är ju verkligen en verklighet att bilarna är direkt tagna ur 50-talets Amerika. Men det som fångat mitt hjärta här allra mest är när jag suttit och avnjutit en kopp kubanskt kaffe till doften av tobak och ljudet av svängiga tropiska rytmer. Det känns så äkta och trevligt, så unikt och inte tillgjort, så Kuba och bara ännu mera Kuba.

Efter bara tre dagar här har jag förutom att blivit förälskad av kulturen här också lärt mig otroligt mycket om den och har en helt annan uppfattning och förståelse för samhället än innan. Jag har verkligen öppnat upp mina ögon för den verklighet det kubanska folket lever i och ser framemot en förändring. En förändring till något mer, en förändring som förhoppningsvis kommer bara styrka den kubanska kulturen mer än att förstöra den. Det vill säga att även fast bilarna kanske blir mindre fräcka kommer cigarr röken fortsätta ligga tungt i alla kaféer och de kubanska rytmerna kommer fortsätta spelas med kärlek… Rekommenderar starkt en resa till Kuba, det blir ett minne för livet!

Med vänlig hälsning Jeanna Francke Arévalo