Lämnar Cherbourg

Idag lämnar vi Cherbourg efter några fantastiska dagar med oklart väder. Framför oss så har vi ett sjöben som är 76 sjömil långt och tar 16 långa timmar. Inför detta sjöben så har jag bunkrat upp. 12 donuts, en godispåse och läsk för att hålla mig sysselsatt.

Klockan 07 blev vi purrade som vanligt till frukosten. Efter 10 minuter med att försöka komma upp ur sängen så stod jag påklädd och var redo att äta frukost. Efter att gröten, juicen och mackan var nere i magen så var det dags för uppställning. Klockan 08 efter uppställningen så gick jag och några kompisar i land för sista gången innan vi skulle kasta loss. Den promenaden började på Gunilla och sedan med kurs emot närmsta mataffär. Staden Cherbourg var vacker och hade roliga saker att erbjuda. Till exempel crepes. Jag testade dock aldrig sniglar och det ångrar jag nu i efterhand.

Vi låg fast i någon slags sluss på grund av tidvattnet, slussöppningen var väldigt smal och vi hade 3 meters marginal eftersom Gunilla är ganska bred och slussöppningen inte var särskilt bred. Det var trångt men det gick galant.

När vi fortfarande låg i hamn så hade min vakt underhållsarbete. Jag knackade rost i fyra timmar. Det var inte särskilt roligt men det är roligt att se resultatet när rosten är borttagen och det sedan är målat. Det är också viktigt att vi håller vår fina båt i gott skick.

Eftersom vi går 12-4 på detta sjöben så går jag och lägger mig ganska tidigt. I hytten ligger Viktor golvad och skrattar som en åsna åt ett skämt jag precis drog. Det distraherar en lite från stanken orsakad av Simons laktosmage. HUR kan Andreas sova dag in och dag ut här? Trots denna misär så är jag ändå nöjd över att jag har bytt skola och följde med på denna underbara resan med fint folk.

Min hytt har kokat ihop en underbar låt som beskriver allas våra roller och relationer till varandra. Denna låt kanske ni får höra om när vårt band blir stort någon gång.

Tills vidare så får ni ha det bra där hemma!

Kramar

Erik Högberg