Land i sikte!

Tuffa tag och en lovande fyr på horisonten var vad dygnets nattvakt hade att erbjuda. Segel bärgades och beslogs inför ankomst till Bermuda, vars sken nu syntes vid barbords kranbalksvis.

Efter vår nattvakt var det såklart dags att sova, vi var ivriga inför ankomst och hade bara 5-6 timmar att sova. När jag vaknade igen fick jag energi så att jag nästan gick i taket, men tvekar på att det berodde på sömnen. När jag kom ut på däck möts jag av Bermudas varma luft och kristallblåa vatten. De färgglada fasaderna ligger utspridda över kullarna som vaktar över de rosaskimmrande stränderna. Skvaller om en grillkväll vid Tobacco Bay hade spridit sig ombord, men innan vår vakt får lämna fartyget måste vi ha vår vaktdag. Om ni har läst en gunillablogg innan vet ni ungefär vad en vaktdag går ut på. Man knackar, slipar, spritar och målar. Detta upprepas om och om och om igen för att vår kära T/S Gunilla ska vara i så fint skick som möjligt.

Tre timmar in i vårt vaktpass var det dags för trefika såklart. Då fick vi gotta oss rejält. Vår kock, kära Lill-Britt, hade fixat fram underbar glass åt oss i vaktstyrkan att frossa på. Medans vi höll ställningarna ombord Gunilla var frivakten ute och utforskade Bermuda. Några åkte till grottor med 25 gradigt vatten och njöt av livet på det viset, andra valde att utforska städerna på ögruppen. Vi ligger vid St. George, många åkte någon mil till huvudstaden Hamilton, men det finns mycket mer att se än bara den om man vågar sig ut på krokiga vägar.

Dagen avslutades med vår efterlängtade grillkväll. Det var väldit kul att hela elevstyrkan drog till samma strand för att fira vår ankomst med bad, mat, musik och sist men inte minst, varandras sällskap.

Vänliga hälsningar,

Er käraste: