Lissabon och tjuvarnas marknad

Min dag började kyligt vid klockan 00:30 på morgonen då jag blev ”purrad” i andra ord väckt inför vakten som varade till 2:30. Himlen var full med stjärnor och en bit bort fanns musik från en fest som blinkade med alla möjliga glada färger. Det var mysigt.

Senare på dagen vaknade jag igen och resten av klassen klockan 7:00 inför frukosten. När man kom till stora messen fanns gröt med sylt, kokt ägg, müsli och mackor på brodern. Efter frukosten ställdes alla upp förutom 3 personer från vakten för att slå åtta glas och hissa den svenska och portugisiska flaggan som jag fick hissa. När man väl kom upp till däck kände man hur den friska luften kom in i lungorna och såg hur himlens turkosblåa färg byttes ut mot soluppgångens ljuvliga pastellfärger.

Därpå jobbade de flesta eleverna i stan med Sve/Sam-projektet och intervjuade inom små grupper personer från Portugal. När grupperna väl kände sig klara för dagen samlades vi vid ett köpcentrum. Vi gick med nya grupper runt stan tills efter en tid var på väg till en marknad med namn tjuvarnas marknad som flera hade pratat om innan resan till Portugal. På vägen dit tog jag och tre kompisar en taxi. Det var skönt att vila fötterna och se stan genom taxin. När vi väl var framme var det fullt med massa saker att se. Omkring fanns det massa små butiker och restauranger med massa folk, dofter och musik. Själv hittade jag underbara smycken och kristallstenar.

Till slut slutade dagen med att vi blev en enda stor grupp som var på väg hem till Gunilla och åt glass tillsammans.

Jazmin Nygren, midskepps