Löser världens alla konflikter, ett problem i taget!

”Oj! Hallå! Nordkorea hotar med att skicka atombomber till amerikansk mark om amerikanarna inte slutar att rota i huruvida Nordkorea följer lagarna om de mänskliga rättigheterna! USA, hur ställer ni er till detta?” Såhär lät en av de heta debatterna vi höll idag tillsammans med de engelska eleverna på Portsmouth Grammar School. Japp, ni läste rätt, idag var det skolbesök för hela slanten!

Idag var det midskepps tur att ha hamnvakt här i Portsmouth. Morgonen bestod därför av lite varierande arbete av mig och mina kära midskeppare innan vi allihopa tog en gemensam promenad till Portsmouth Grammar School i det förvånansvärt soliga vädret. Brita har sedan resans början pratat i extas om just denna skola, och varför den är så speciell. Vi märkte direkt när vi kom dit att just denna skola verkligen ansträngt sig det där lilla extra för att det ska vara en så bra utbytesdag som bara möjligt. Såklart var det också det vanliga, vi fick tid till att göra intervjuer till våra skoluppgifter och den obligatoriska rundvandringen var ett faktum. Vi fick också äta lunch på skolan och testa på den engelska bamba-kulturen. Utbudet såg lovande ut till en början, men det slutade ändå med att sönderkokta morötter och blomkål låg på tallriken för min del.

Det som, väldigt tydligt, skiljde sig med denna skolan och vår var självklart skoluniformerna. Vi hade blivit tillsagda att klä oss extra formellt inför detta besök. ”Alla, ALLA, måste ha sina pikéer på sig idag, och inga hål på jeansen!” Dock var detta allt annat än formellt när vi väl kom till skolan och fick se de engelska elevernas utstyrsel. Kostym, slips, skjorta, svarta läderskor samt vita högstrumpor och en plisserad kjol för tjejerna. Snacka om att känna sig som en i mängden!

Efter lunchen kom vi till just det där lilla extra. Vi skulle ha något liknande ett FN-rollspel där varje person fick välja en kategori rörande en viktig världsfråga, samt att vi sedan blev tilldelade ett land som vi då skulle representera i en debatt. Lite förvirrade miner från vårt håll till en början då ingen av oss Gunilla-elever gjort något liknande förut, men när alla efter ett tag förstod upplägget blev det riktigt roligt och spännande. Debatten avlutades mitt i tumultet när främst Kina, Nordkorea och USA försökte argumentera för sin sak om kärnvapen. Ingen lätt grej det där att försöka förena alla världens länder. Men kul, det hade vi!

My Magnusson, Midskepps.