Lossa trossarna

Alla är tomater efter gårdagens heldag i Miami. Enbart barbordsvakten, som hade vakt igår ligger och solar på däck vid avgång. Resten har långbyxor, långtröja och en rejäl solhatt för att skydda så mycket hud som möjligt. Även styrbordsvakten har varma kläder på sig trots att det är dem som arbetar i solens strålar nu mellan 08:00 och 12:00 innan midskepps går på vakt.

T/S Gunilla gungar långsamt i svallet från atlanten och de som tenderar att bli sjösjuka har preppat med plåster och tabletter sedan igår kväll. Lugnet börjar lägga sig i båten efter att vi med kamerorna i högsta hugg lossade trossarna i Miami och såg kusten försvinna bakom oss. Många har gått ner och lagt sig i sina kojer då båten som vanligt vaktats hela natten av oss elever. Snart får sjusovarna vakna för lunchen i form av köttfärssås och spagetti serveras till babordsvakten om några minuter.

Klockan närmar sig 16:00 snabbt. Snart är det babords tur att ta hand om båten och själv ska jag styra första halvtimman. Frivakten, eller ”fria studier” som befälen väljer att kalla ens fritid, har spenderats som frisörsalong på backen. Två och en halv elev har klippt håret, de säger att de är nöjda men det kanske bara är till mig de säger så eftersom jag klippte. Det var lite skillnad från en vanlig frisör. Vi satt med vinden i håret, utan spegel och blickade ut över havet medan håret flög iväg. Resterande frivaktgäng satt på backen och blev håriga förutom de som satt i messen och tittade på film. Kan ha varit ett bra val.

Första vakten till sjöss var händelserik och varm. Arbetsstyrkan satte upp fem segel, brassade och bärgade två segel. De var inte rastlösa för en minut. Jag däremot var post och mycket uttråkad emellanåt. Skönt att vi har ett schema som rullar.

Värmen från vakten fortsatte ner i båten eftersom Ac:n slutat fungera och alla hytter är minst 30 grader varma. Båsen kom på en smart idé att sätta upp en stor presenning i en av nödutgångarna så att vi skulle få lite fläkt ner i elevkorridoren. Här bakom, i messen är det fortfarande sjukt varmt och om någon i hytten ska kunna sova i natt gäller det att ha dörren öppen. Jag gissar på att de flesta kommer vara väldigt trötta tomater imorgon.

Sara Henning