Lübeck, marsipan och struntbutiker

I Lübeck finns en hel del, de flesta vet att staden är känd för sin marsipan, marsipanmuseum och mer.

Idag anlände vi till Lübeck!! Första hamnen och alla var exalterade. Min vakt, babord med 4-8 vakten fick ta emot lotsen denna morgon, det kändes nästan som att polisen steg ombord och då kände man sig som en riktig kriminell. På vägen till Lübeck passerade vi skeppet Passat. Passat är ett av systerskeppen till skeppet Pamir som var ett skolskepp som fastande i en orkan och sjönk för länge sedan. Av alla studenter ombord, var det endast sex studenter som överlevde.

Intervjuer på staden Det märks att vi elever här på T/S Gunilla tar våra studier lite seriösare, då alla som hade frivakt spenderade timmarna mellan kl 12-15 åt att gå runt i staden och intervjua befolkningen. Många valde att jobba med en av våra samhälls/svenska uppgifter, kampen om Europas själ. Min grupp har valt att fokusera kring abortfrågan och ifall folk märker av ”trenden” att börja ifrågasätta aborträtten. Vi lyckades få många bra intervjuer. Folk här i Lübeck är väldigt trevliga och öppna. Tyvärr är tyskarna inte så bra på engelska, men min grupp har haft tur då en av gruppmedlemmarna är från Tyskland och kan prata tyska flytande. Under vår jakt på intervjuer gick vi in i St. Jakobi kyrkan och fick syn på en av livbåtarna som man bevarat från skeppet Pamir, förr var den en tradition att elever från T/S Gunilla besökte kyrkan och lämnade en krans för att visa respekt för de studenter som omkom i olyckan.

Niedereggers marsipan museum När klockan slog tre var det många som hade kommit tillbaka till Gunilla för att äta pannkakor och omgruppera sig. Mitt sällskap bestämde sig för att besöka Niedereggers marsipanmuseum. Det fanns dock mer är bara museum, Den nedersta våningen i byggnaden var fylld av marsipan och nougat, det fanns även en liten apparat där man kunde svara på frågor om Niederegger för att testa sina kunskaper. Om man svarade fel på en fråga så startades spelet om, men om man svarade rätt på 4 frågor i rad vann man en liten bit marsipan täckt i choklad. Vi vann 4 bitar. På övervåningen fanns ett café där man kunde beställa frukost, lunch och desserter. Det fanns många olika tårtor och lite dricka till det. Personligen var jag väldigt sugen på iskaffe men den enda iskaffet som de hade innehöll bourbon (alkohol), så den kunde jag tyvärr inte dricka. Det slutade med att vi beställde in lite coca cola, fanta, två bitar tårta och en ischoklad. Ischokladen var en dricka som jag föreställde mig skulle vara som milkshake, men det var det inte! Det smakade som riktig varm choklad, bara att den var kall, och det var JÄTTE GOTT! Så om ni någonsin besöker Niedereggers marsipan museum så rekommenderar jag starkt att ni provar deras ischoklad!

”Skit-butiker” Vi besökte även lite butiker, några var klädaffärer, man kan ju liksom inte bara strunta i klädbutikerna, det fungerar inte så! Några andra butiker som vi valde att besökta skulle av många beskrivas som ”skit-butiker”. Det vill säga alla de butikerna som bara säljer en massa strunt som man verkligen inte behöver, men som man verkligen vill ha ändå. Personligen gillar jag sådana ”skit-butiker”. Vår kväll avslutades sedan med en drink på en restaurang som vi alla känner till och älskar, McDonalds!

Tack och hej för oss! Vi återkommer igen imorgon!

Ebba Bogestrand, babord