Luciadagen

Dagen till ära fick en annorlunda start med ljuva toner från samhällsettans egna luciatåg. Längst fram i tåget gick våra två lucior som sedan följdes av tärnor, tomtenissar, julgranar och en bagare. De sånger som bjöds på var ”Sankta Lucia”, där alla kunde första versen och refrängen, men vad som kom efter det var lite oklart.

Efter frukosten som denna dag serverades med risgrynsgröt, var det pepparkaksbak i lilla mässen. Det blev rävar, snöflingor och en och annan avbildning av Gunilla själv. Sedan var det dags för förberedandet för Gunillas återkomst i havet igen. Efter fem dagar på varv och utan en enda rörelse i skutan var det spännande för alla i besättningen att få uppleva denna händelse. Vi ”åkte tåg” med Gunilla som puttades ut till en plattform som sedan sakta sänktes ned i vattnet.

Efter att vi åter var i havet började vi styra utåt. Vågorna var inte på vår sida och de måttligt kraftiga rullningarna resulterade i ett få antal sjösjuka. Det varade dock inte särskilt länge eftersom målet just denna dag inte var Kap Verde som är nästa stopp. Nej, istället blev det en annan hamn, fortfarande på Gran Canaria. Detta gjorde många elever upprörda eftersom de var inställda och förberedda på att segla mot Kap Verde. En del hade redan suttit på sjösjukeplåster som sedan inte tjänade till någon nytta i hamnen. Men irritationen gick snabbt över när vi la till vid kajen som denna gång inte låg lika långt från staden Las Palmas som tidigare. Men det finns inget gott som inte för något ont med sig. För väl vid kaj var det dags för uppställning och precis som befälen varnat oss för tidigare, genomfördes en hyttinspektion. Detta görs för att öka säkerheten ombord. Det får inte finnas några som helst saker på durken för då ökar risken att folk snubblar och skadar sig eller att räddningsaktioner försvåras vid eventuell brand. De hytter som inte följde detta fick inte godkänt på inspektionen och fick därmed landgångsförbud. Detta innebar denna dag att dessa elever inte fick gå iland förrän de städat och fått ett godkännande från en av vaktledarna. De var också tvungna att äta middag ombord och inte i land.

På kvällen var det hyfsat tyst ombord på Gunilla. En hel del elev låg trötta i stora mässen. Vissa sov, andra kollade på film. Lite senare fick vi besök av några ur besättningen på den norska skutan Christian Radich. Någon dag tidigare hade vi gjort ett besök ombord på deras skuta och sett skillnader och likheter mellan de två. Under senare delen av kvällen hade de flesta elever återvänt till båten. En del hade köpt väldigt färgglada Hawaiiskjortor med diverse mönster på. Sedan var det dags att gå till kojs för att invänta nästa morgon med nya händelser.

Elin Mattsson Styrbord