Lycka till med nästa kille

Ett par lätta fotsteg i korridoren, man börjar känna att man ska gå upp, kroppen vaknar till lite.

Dörren öppnas och två personer kommer in i mörkret med ljuset från korridoren i ryggen. Då börjar personen som står längst fram dra fingrarna över strängarna, tonerna av en skrikrosa ukulele når mina öron följt utav ljudet av sången ”lycka till med nästa kille det finns säkert någon som vill……...” Ja, så kan en morgon starta och detta är en typisk bra purrning. Det finns dåliga purrningar, tycker vissa, vilket jag tror associeras till de tillfällen där man blivit purrad med kastrullock eller med att någon som inte kan sjunga kommer in i sång och tro mig, det har hänt. Men jag tycker om purrningarna, särskilt om det är något speciellt. Även om det inte alltid är så bra blir det liksom ett avbrott från det vanliga ”godmorgon babord, styrbord, midskepps, klockan är bla bla det är varmt ute och vi åker i 5 knopp”.

Det kanske var den speciella purrningen som gjorde att även dagen föll i det mönstret. När jag såg att jag hade blogg på en vaktdag hade jag ingen aning vad jag skulle skriva om. En vanlig vaktdag till hamn brukar bestå av underhållsarbete, fika och att man jämför vem som har följt trenden med brun utan tvål (alltså att man blivit så smutsig under vakten innan man fått duscha) eller jämför vem som luktar äckligast och delar av detta hände under dagen med skillnaden att idag slipade vi så idag blev jag vitt utan tvål istället.

Men det var inte det som gjorde att dagen blev speciell. Även om det var kul att bli vit av damm för rostbrun var det lite konstigt att inse att ni där hemma är blekare än det dammet jag har på benen nu… nej men hoppas solen kommer till er snart. Det som varit speciellt just den här dagen är att vi haft väldigt många besökare. Under resan är detta första hamnen, förutom Miami, som vi ligger till kaj vilket är väldigt skönt. Något som hör till när vi ligger till kaj är att det kommer förbi människor i området, här de som jobbar innanför grindarna, och tittar på Gunilla. De har tagit med sig sina familjer och därför har det kommit och gått mycket människor vilket kan vara jättekul men när du svettas så det rinner för att du jobbar i 42 graders värme eller bara är smutsig blir det lite som att du är apan på zoot som blir ut stirrad. Så är det inte så fantastiskt även om det är roligt när man fartygsvakt och får bära sin skoltröja med stolthet.

För några dagar sen fick vi det tråkiga beskedet att en av mina vaktisar (vaktkompisar) åker hem så idag vi fick chansen att säga hejdå på riktigt. Vi hade fixat med fruktsallad, kladdkaka och massa mys. Det var trevligt, vi hade kul och det var härligt att få säga hejdå på det sättet.

Från mina förväntningar på att få en lång och ganska händelselös dag med mycket jobb till en speciell dag med speciell purrning och aktiviteter som följde temat på dagen och avslutning med mysiga prat med klasskamrater till lite för sent på kvällen. Det blev därför en väldigt bra dag med mycket skratt och sol.

Så lycka till med nästa kille och era speciella dagar ni med, kramar i massor.

Sarah

Babord