Många nya äventyr!

”Där, precis till höger om dem röda husen!” sa jag till min klasskompis och pekade. Det var ungefär för en halvtimme sen. Där borta, bredvid dem röda husen, stod de nya ettorna och såg på oss när vi seglade förbi strax utanför vår skola på Öckerö. Inte tillräckligt nära för att kunna urskilja några ansikten, man såg dem bara som en stor klunga. Men trots avståndet kunde jag förstå precis vad dem tänkte och kände. Jag minns hur nervös jag var den dagen.

Idag har det gått ett år sedan dess, och istället sitter jag ombord på något som numera känns som vårt helt egna skepp, på väg att segla ut i Europa. Startskottet på ett nytt äventyr är skjutet! Trots det, har det för oss elever ombord varit väldigt lugnt de senaste dagarna. Eftersom vi legat till ankars utanför Källö- Knippla sen i lördags så har vi sluppit ha nattvakt och istället kunnat sova ut. Ja, alltså egentligen skulle vi ha kommit iväg redan igår morse, men fram mot eftermiddagen kom våra befäl med beskedet att en del till motorn saknades. Leveransen skulle ta ett tag att komma fram, och vi var tvungna att vänta på den.

All överbliven tid har vi dödat med kortspel, kaffe från den nya kaffemaskinen och film i stora mässen, den stora samlingssalen. Vi försöker boa in oss ordentligt. Ingenting känns på riktigt ännu, men jag lovar att det kommer. Ge mig bara några nätter av skvalpande vågor mot skrovet utanför min koj. Några timmar i duschkö, mitt-i-natten-morgnar och illamående. Oavsett vad så känns det mer bekant för mig än vad det kommer göra för vissa av er där hemma i vinter – ni ettor som stod vid landskanten på Öckerö. Det är inte bara jag som tänker på er nu och alla minnen ni kommer skapa tillsammans. Jag tror och hoppas ni blir lika tuffa som vi känner oss. Till och med färjan väjde för oss på vägen ut från våra kära öar! Nu glider vi vidare mot Lübeck!

Lisa, Midskepps.