Man kan inte få allt i denna värld

En rundtur kring Sao Miguel med flera busstopp på vackra platser, men inga pannkakor!!

Idag purrades vi som vanligt klockan sju en kvart innan frukost. Jag är väldigt morgontrött och bestämde mig för att sova i stället för att äta frukost trots att det var söndag och stekfrukost. En halvtimme senare väcktes jag av en backis som sa att det fanns pannkakor på frukosten, vilket jag och de andra som också valt att sova trodde var ett skämt. Men vi gick ändå upp för att kolla och då var alla pannkakor slut. Man får vara snabb om man vill ha bra mat på Gunilla.

Efter frukost och uppställning hoppade alla elever på bussen som stod och väntade på kajen för att ge oss en rundtur på Sao Miguel.

På rundturen stannade vi bland annat vid en varm orange järnkälla som man kunde bada i. Vi gick även runt i närheten av källan där naturen var väldigt vacker med växter, träd och små sjöar och dammar med stora fiskar simmandes i dem. Själva källan var kul att bada i och trots att det var kallt i luften var vattnet varmt. Faktum att källan var orange var även väldigt coolt tyckte jag.

När vi sedan lämnade källan var alla väldigt hungriga vilket var lägligt då alla sa att det var lunch vid nästa stopp. Men när vi sedan kom fram så såg vi en stor platå med små kokande källor som det ångade ifrån. Först blev vi väldigt förvirrade men sen förstod vi att det var här de lagade vår mat med hjälp av värmen från vulkanen. Vi skulle få en Azorisk rätt vid namn cozido som var en blandning av massa ångade grönsaker och olika kött. Detta fick vi serverat med ris och bröd i en lokal lite längre bort. Till efterrätt fick vi en ananasskiva som var odlad här på ön. När vi var klara åkte vi vidare.

Något som jag var väldigt exalterad på att få se var tvillingsjöarna och eldsjön som är kända resmål här på ön. Men då det var så dimmigt kunde man inte se någonting när vi kom längre upp i bergen. Detta blev en liten besvikelse, men som tur är har jag ytterligare två dagar att kunna göra det på.

När bussturen senare var slut blev vi avsläppta på båten. Vi gick sedan in till staden för att avsluta dagen på bästa möjliga sätt. Med glass!!

Klara, styrbords vakt