Med egna ögon

Idag blev vi väckta lite tidigare än vanligt vilket ledde till att vi lite tröttare än vanligt ställde upp på kajkanten redo för en dag fylld av skolbesök. En stor buss rullade upp till oss och vi steg på.

Först på agendan stod bayeux-tapeten, ett långt tygstycke bestående av en massa broderingar föreställande ett känt franskt slag under 1000-talet. Att tänka att folk för så sjukt längesedan faktiskt suttit ner och broderat varenda detalj på det långa tygstycket är en väldigt mäktig tanke.

Vi åt vår medtagna lunch och åkte sedan vidare till en av d-dag stränderna i Normandie. (Jag måste bara passa på att berömma våran fantastiska kock som alltid lyckas göra JÄTTE-god mat). På området såg vi en bunker samt en slags grop där soldater suttit och kastat upp granater. Det är svårt att ta in att på just den platsen vi besökte har jättemånga soldater mist sina liv. För ett krig. Det faktum att vi faktiskt får åka till platser och uppleva dem med egna ögon är väldigt priviligierat. Man lyckas ta in det hela på ett annat sätt än när man bara sitter hemma i skolbänken och läser om dem.

Bussen tog oss vidare till den amerikanska krigskyrkogården och efter det den tyska. Låt mig bara säga att det var väldigt stor skillnad på de två. Den amerikanska var väldigt pampig och alla stupade amerikanare hade fått var sitt vitt marmor kors utplacerat över området och det hela var väldigt fint. Den tyska var såklart också fin men där låg många soldater under samma sten och man verkade inte riktigt lika stolt över dem.

Efter dagens upplevelser åkte vi tillbaks till Gunilla där vakt väntade för min del. Vi hann bara städa innan vi alla satt nere i stora mässen för att kolla på valvakan. Även vi här på Gunilla har deltagit i skolval, vi använde nav-hytten som röstlokal och skickade sedan rösterna till skolan på Öckerö. Klassen är väldigt insatt i politik och det känns som om alla har starka åsikter vilket såklart lätt till några intressanta debatter och samtal inför valet.

Imorgon åker vi vidare till England (Portsmouth) och det känns väldigt härligt att vi äntligen ska få komma till ett land där de tillskillnad från Frankrike pratar väldigt bra engelska. Hoppas ni har det bra där hemma så ses vi om en månad!

M Lilja- Babord