Min första dag i Alghero

Efter det korta sjöbenet från Ajaccio på bara en dag kom vi fram i Alghero. Den första dan här har varit väldigt intressant med allt från tilläggningen i hamnen till vår första lunch här i Alghero.

Min morgon började 03.30 då min hytt väcktes och sedan drog sig upp till 4-8 vakten. Jag var i byssan medans min vakt var ute på däck och hade en genomgång om hur man beslog segel på rätt sätt. Efter vakten åt vi frukost och sedan bestämde jag mig för att ta en tupplur i stora mässen.

När jag sov höll Styrbord på att lägga till båten i Algheros hamn. Tilläggningen gick nog lite sådär för nu i efterhand har jag fått höra om hur det var lite grunt, såpas att propellern dragit upp lera i vattnet. Vi la dessutom till med aktern mot kajen vilket ingen var förberedd på och det blev lite intressant när dom skulle sätta fast landgången. Ingen på båten hade tydligen satt fast landgången på aktern av båten och detta resulterade i lite kreativa idéer från både befäl och elever. Just nu sitter landgången fast med lite tampar här och var och det sitter dessutom en stege ned till kajen eftersom landgången inte riktigt räckte till.

Jag väcks sedan till lunchen då det var restfest, det serverades bland annat tacopaj, falukorv, potatismos och så fanns det också en hel del stekt kyckling. Det ingen visste var att kycklingen inte var genomstekt, den var bara förstekt eftersom den senare skulle ner i en gryta till middagen. Det som hade hänt var då att backisarna tagit ner denna kyckling för tidigt och eftersom Kalle inte åt i stora mässen var det ingen som märkte detta förens sent på lunchen när folk började upptäcka att kycklingen var rå på sina ställen. Många på båten hade då ätit okokt kyckling och alla började oroa sig för salmonella vilket var lite roligt för mig som är vegetarian och inte ätit av kycklingen. Jag kan meddela att det inte verkar som om någon blivit sjuk än så länge så ni behöver nog inte oroa er för mycket.

Efter lunchen var det dags för några i babord och midskepps att ha kemilabb medan styrbord fortsatte med deras vakt. De flesta med frivakt bestämde sig för att dra ut och upptäcka staden, jag själv bestämde mig för att ta en rejäl städning av min garderob i sökandet efter min mobil som jag tappat bort några dagar tidigare. Jag hittade mobilen och tänkte då börja med lite skolarbete men såklart var kemilabben då klar och jag blev utdragen till Alghero för en liten promenad innan vi sedan drog oss tillbaka till båten för att äta pannkakor vid tre-fikat. Efter fikat gjorde jag ytterligare ett försök till lite plugg men blev ännu en gång övertygad att gå ut till staden istället.

Vi gick till ett glasscafé där vi beställde väldigt god och prisvärd glass för bara 2 euro. Vi gick sedan längs strandpromenaden tills det började närma sig solnedgången. Då gick vid ner till strandkanten där vi spenderade alldeles för lång tid på att ta kort på stranden.

När vi sedan kom tillbaka till båten var det middag och efter det fick jag äntligen lite tid att plugga då jag bland annat skrev denna blogg. Omkring tio tiden fortsatte jag kolla på filmen Avatar som jag och några av mina vänner börjat kolla på när vi var i Ajaccio. Efter dagen är jag nu väldigt trött och ska gå och lägga mig så det var allt för mig, ni får se till att ha en bra dag hemma i sverige.

Märta Midskepps