Mizzen’s Corner Bar

Jag har underställ, hoodie och fleecetröja på mig och jag fryser inomhus.

Det finns inget mellanläge på vår AC. Antingen så är det kallt, eller så är det varmt. Vi röstade om det och de flesta föredrar att slippa svettas och att kunna sova om nätterna. Så jag klagar inte på det, jag antar att jag håller med. Men jag kan inte ljuga om att det är besvärligt.

Annars? Jo jag ska berätta om vår utekväll på Mizzen’s Corner Bar.

Det är fredag och vi alla ska till halvdäck kvart över sju. Ikväll är halvdäck nämligen inte halvdäck, utan just Mizzen’s Corner Bar. Och där är det musikquiz kvart över sju. Baren ligger vid hörnet på mesanmasten (vilket ge förklaring till dess namn), med flera runda gaturitade bord runt omkring. På vissa ligger ett ciggpack. På andra ligger en snusdosa. Allt är ritat med gatukritor, men det ser ut som att det har varit folk här förut. Som att denna baren är vid liv. Discolampan är på och det bjuds på apelsinjuice och salta nachochips med gratis påfyllning. Vi slår oss ner i vårt lag och tar emot ett svarspapper, döper oss själva till Pumorna och smuttar på vår juice medan resten av klassen flockas kring de andra borden. Quizet drar igång och alla blir tysta. Jag känner igen en låt av Kent, men vad heter den…? Egoist? Ja, Egoist. Jag är helt säker!

Efter en timme eller så var vi helt klara och chipsen var slut. Jag hade dessvärre helt glömt bort att dricka upp min juice och spillde lite av den på min filt när jag reste mig upp. Filten som jag virat in mig i trots att jag redan hade både underställ, hoodie och fleecetröja på mig. För det är kallt även utomhus. Tack och lov blir det varmare när vi sitter tätt intill varandra, och ännu varmare när vi fokuserar på något annat. Som allra varmast blir det när vi sitter både nära varandra och lägger allt fokus på att vinna en tävling. Jag hittar mina lösningar på att hålla värmen, för ikväll frös jag inte under alla mina lager. Tack vare pulsen från en utekväll på Mizzen’s Corner Bar.

Ni skulle ha varit där, det var minnesvärt. Det var ett sådant typiskt tillfälle som jag stöter på ganska ofta ombord, då jag skulle vilja vara en drönare som flög från båten och bort. Det hade satt perspektiv på situationen. Mitt i ingenstans, mitt i mörkret, mitt på havet, en båt med discolampa full med skolelever som jublar över apelsinjuice. Det känns helt plötsligt okej att frysa lite.

Kram,

Lisa i Styrbord