Några exempel på att vi redan är knäppa i bollen

I skrivande stund sitter hela vakten tillsammans med Anne-Li, vår kära dos, och pratar om hur de saknar ICA.

Inte Icas svenska grönsaksutbud, Icas deli avdelning eller dess chipsutbud. Här på båten saknar vi Ica i sig. Maja, värst av dem alla, drar till med att hon till och med saknar Ica- kortet. Detta må låta absurt men redan efter tre dagar till sjöss börjar dessa tokiga konversationer bli vardagsmat.

Vidare till nästa exempel: Handsprit är, av vad jag har förstått, något som används väl hemma i Sverige precis som på Gunilla. Det som däremot saknas i Sverige är en bakgrundskör som brister ut varje gång någon tar ett eller annat pump. Här på Gunilla har midskeppsvakten nämligen snappat upp en handspritslåt och ”använd handsprit som det var din bästa vän. Använd handsprit, aaanvänd handsprit” ekar över hela båten.

Vi har även döpt nästan alla båtens djur. Vi har Duvan Bengt, hans hona Maggan och en uggla vid namn Magnus Uggla. Det dröjer inte länge förrän både kackerlackorna och flugorna också nämns vid namn.

Summan i kardemumman, vi börjar bli tokiga på denna båt. Så, alla mammor och pappor: oroa er inte för ur och skur, snarare för vad ert barn har på lur.

Obs. Använd handsprit

Clara, Midskepps