Näst sista sjövakten

Runt 4 på morgonen ekade de tysta orden i elev korridoren om näst sista nattvakten till sjöss. Med trötta steg över main däck till poppen så hördes sång och gitarrspel som klingade genom den stjärnklara natten. Vid vaktavlösningen delade vakthavande styrman med sig om arbetet som utförts under natten och även  prognoser såsom väder, vind och ankomsttid till Agadir. Efter att ha förfångat post och förgång började arbetet på däck för att föra fartyget framåt. Beslå segel och jobba på slutstädningen hörde till nattens uppgift medans Gunilla lugnt guppade framåt längs afrikas kust.

Efter att andra glaset hade slagits av livbojsvakten på poppen och upprepats klingade framme vid backen av utkiken så var det åter dags för det efterlängtade 5-fikat. Med varm nyponsoppa och nattens höjdpunkt, ”varma mackor” som fick motivationen upp till topp. Efter att även vakthavande poster såsom rogängare, utkik och livbojsvakt blivit avlösta, så var humöret på topp hos alla. Vid slutet av vakten så möttes vi åter av den fantastiska morgonsol som steg upp ur havet vid horisonten. Solstrålarna lyste upp ännu en vaktavlösning innan 4-8 vakten gick till koj och 8-12 på vakt.

Dagen och nattvakten bjöd på vågor mellan 1-2 meter och en vindstyrka runt 7 m/s.
Stabilt väder med solstrålar och spridda moln över den ljusblåa himmelen.

Med värmen framme och seglarställ av rullade vakterna fint med underhålls arbete och städning. Humöret var högre än stormasten och glädjen lika spridd som tamparna ombord. En lyckad dag med alltifrån studier, arbete och fotografering till vilande på låren under Afrikas heta sol.

Med vänliga hälsningar Jerry