Normalt för någon, onormalt för en annan

Hallå, hallå Idag skiner solen här i Spanien, dock ser det inte lika ljust ut över England där molnen ligger som ett täcke över staden. På dagens schema är aktiviteten skolbesök för oss tjejer på en flickskola i Gibraltar och vakt på Gunilla för killarna.

Dagen började med uppställning på däck 8:00 som varje dag i hamn för att sedan bege oss mot skolan. På skolan blev vi indelade i mindre grupper för att sedan få en rundvisning av skolan och vara med på lite olika lektioner. Att få möta elever från andra delar av världen i sin egen ålder är väldigt lärorikt och intressant. Vi diskuterade kring skillnaderna i respektive skolsystemen, bland annat om hur det är att bära skoluniform och om hur det är att gå i en skola med endast tjejer. Slutsatsen av samtalen blev att man normaliserar det man blir uppväxt med, och att det som verkar onormalt för någon kan vara normalt för någon annan.

Efter skolbesöket serverades lunch på båten och killarna blev avlösta från att vakta när Midskeppsvakten åter var fulltaliga för vakt igen efter tjejernas äventyr i hamn.

Eftermiddagen bestod av födelsedagsfika för Christina som idag fyllde år, fritid i hamn och fixande med seglen för Midskepps. Kvällen avslutades i stora mässen med filmkväll och pluggande.

Ebba, babord