Nu är vi på väg!

Vi satte nu istället kursen mot det förhoppningsvis soliga Las Palmas.

Vi har nu haft vårt första dygn till sjöss. Ett dygn som startade med en brandövning, innan vi vid cirka 10.00 tiden begav oss ut ur Safis industrihamn. Det var ett dygn som vi med spänning väntat på sedan skolstart. Med förväntan och kanske till och med lite nervositet gick vi ut på vår första vakt till sjöss som Gunillas första års elever, men som det gick! Trots att många av oss drabbats av illa mående och sjösjuka på fartyget klarade vi av att manövrera skutan, laga mat, städa, klättra i riggen och sätta segel och mycket mer. Vi alla gjorde vad vi kunde för att hjälpa till att driva fram detta gamla bunker fartyget. Det gick väldigt bra och vi lyckades få upp Gunilla till lite mer än 10 knop, det resulterades till beröm från befälen.

Vi fick helt enkelt vara med om mycket under vår första och andra vakt. Det var solnedgång, en stjärnklar himmel, stjärnfall, soluppgång och delfiner som under flera omgångar omringat oss. Alltså en riktigt bra första ”riktiga” vakt ombord på fartyget.

Nu är har vi bara två dygn kvar innan vi når Las palmas, där ska vi bunkra upp oss innan vi kommer till Kap Verde och kilar vidare mot Grenada, ett sjöben som innebär 17 dagar till sjöss.

Hoppas ni har det bra där hemma i Sverige! Det har i alla fall vi.

Jacob Edvardsson, midskepps vakt