Nu du Bermuda nu kommer vi!

Idag lämnade vi kajen och satte segel mot vår nya destination Bermuda. Lotsen kom som vanligt och hjälpte oss ut ur hamnen och samtidigt gav de oss segeldelar som vi glömde ta med. Schysta grabbar.

Jag och min vakt arbetade under tiden vi åkte iväg och det var fullt upp, vi missade till och med vårat 10-fika vilket var förfärligt. Under våran vakt gjorde vi tusentals olika uppgifter så som att vi lossade trossarna, satte fast focken, sträckte seglet och satte elevtrålen. Solen brände våra ben när vi arbetade så nu är jag röd som en clownnäsa på vaderna. Än så länge har det inte börjat gunga men jag är väldigt nervös inför kommande väder, man vet aldrig vad som kan hända här ute på Gunilla.

Nu sitter jag i stora mässen och pluggar, några spelar gitarr och andra sitter och syr. Lugnet före stormen så att säga. Nä, men en av styrmännen har faktiskt kollat på väderkartorna och det ska tydligen bli lugnt hela vägen fram tills slutet då det kommer att blåsa 15m/s men åt fel håll… Så typiskt oss, aldrig tur med vädret.

Än har resan varit fantastisk och bjudit på många oförglömliga ögonblick och det bästa är att vi har bara börjat! Jag kan inte vänta på vart vågorna leder oss.

Alicia Einarsson