Nyår på Gunilla

Idag är det den sista dagen på året 2021 och vi befinner oss mitt ute till havs på väg mot El Hierro.

På dagens 8-12 vakt satte vi i arbetsstyrkan upp en bar som skulle användas senare ikväll för att fira in det nya året. Vi satte även upp ett nät som ett tak samt några ljusslingor. Idag var det även en mob, man över bord, övning. När larmet ringde, gick alla upp på däck och pekade på ett kolhuvud som hade slängts i havet. Efter några vändningar och skarpa svängar med Gunilla blev kolhuvudet upphittat igen och jag tror att många blev förvånade över hur lite man faktiskt ser om någon väl skulle trilla över bord. Idag var det även ett stormöte lite senare på eftermiddagen.

Nyårsmiddagen som skulle ägt rum blev framskjuten och till middag serverades det istället ris, blomkål, kycklingklubba och currysås.

När klockan började närma sig tolv fixades det sista inför det nya året. Discokulan lös upp den annars kolsvarta och stjärnklara natten och tystnaden runt fartyget bröts av musik från högtalaren som hade satts upp. Baren öppnade klockan elva och det serverades flera olika sorters läsk samt tilltugg i form av chips och salta pinnar.

Innan tolvslaget höll kaptenen ett kort tal och när det bara var sekunder ifrån det nya året började en nedräkning. När klockan slagit tolv fick den yngsta personen på båten slå åtta glas och sedan skålades det med bubbel.

Denna dagen har varit en ganska annorlunda nyårsafton. Vi såg inte ett enda fyrverkeri, men det är nog inte så ofta att man får chansen att fira nyår mitt ute på havet.

Filippa Walderstedt, midskepps