Ny hamn

Ny hamn, nya möjligheter! Idag kom vi äntligen fram till Grand Canaria efter en väldigt blåsig och vågig natt. En fantastisk dag fylld av marknadsshopping, picknick under en eka samt ett fantastiskt dansuppträdande.

Jag vaknade runt tio tiden och efter att ha legat kvar och dragit mig en stund bestämde jag mig för att ta tag i dagen. När jag ställde mig upp blev jag lite smått förvånad över att det inte längre gungade och jag insåg då att vi äntligen var i hamn. När jag gick upp på däck blev jag lite chockad över att vi denna gången ligger mitt i en småbåtshamn, till skillnad från hamnarna med fraktfartyg som vi tidigare legat vid. Efter uppställningen vid 10.30 började jag tillsammans med ett gäng vänner fixa oss för stan. Direkt när vi gick iland träffade vi två svenska, jättehärligt tanter som gav oss massa tips på vad man borde göra i Las Palmas. Konstigt nog känns det nästan som att det är mer svenskar här än vad det är spanjorer. Vi började att gå mot en matbutik där vi köpte med oss massa brunch som vi tänkte äta på stranden. När vi började bege oss mot stranden gick vi förbi en marknad där de sålde allt mellan himmel och jord. Det var en så konstig känsla att gå på en marknad för första gången sedan pandemin började men det var väldigt trevligt och vi hittade massa fina saker.

Efter marknaden gick vi till stranden för att ha en liten picknick men direkt när vi satte oss vände vädret och det började ösregna. Vi sprang då och satte oss under en liten eka som låg på stranden och njöt av vår fika samtidigt som vi hörde regnet smattra mot det tillfälliga regnskyddet. Det dårliga vädret försvann ganska fort och vi kunde därför lägga oss och sola och bada i ett par timmar. När vi började känna oss mätta på solen gick vi en stund på stan innan vi efter ett tag satte oss på en fantastisk italiensk resturang där vi åt en supergod middag. Efter middagen gick vi längs vattnet och precis vid strandvägen var det några killar som hade ett dansframträdande så vi stannade och kollade på dem en stund. Det var superroligt och något som är otroligt skönt här är att folk trotts pandemin fortfarande lever någorlunda ”normala” liv och det verkar som folk kan ha roligt även om läget i världen inte är så trevligt. När vi kom tillbaka till båten satt vi en stund och spelade kort innan jag bestämde mig för att gå och lägga mig och få lite sömn.

Iza Magnusson i SAS2023