Nytt möter gammalt

Idag var dagen som de flesta av eleverna mönstrade på Gunilla för andra gången, men till skillnad från dem var det för mig och fem andra våran allra första gång.

Klockan 08:30 skulle de 3 vakterna babord, styrbord och midskepps stå uppställda på huvuddäck. Därefter följdes en "familisering" vilket innebar en repetition och rundtur på båten för att friska upp de gamla elevernas minne, och dessutom för att få oss nya elever in i båtlivet. Det var minst sagt mycket att lära in. Enkelt uttryckt skulle vi nykomlingar lära oss det som de andra lärt sig på två månader, på två enstaka dagar.

Strax innan 17:00 var allt uppackat och klart för avgång. Snart var det dags att vinka farväl till nära och kära som stod exalterade med kamerorna högt upp i luften på kajen. När trossarna lossades och båten började gå utåt, var det många blandade känslor som cirkulerade i luften. För min del var det enbart positiva och glada känslor då jag hade väntat på detta äventyret under hela sommarlovet.

Arbetet drogs igång med detsamma. Det skulle dras i tampar, göras i ordning mat och sedan skulle allt rep kvajlas upp (vilket innebär att snyggt samla ihop repen i en rund cirkel för att sedan kunna hänga tillbaka dem på sin plats). Spaghetti med köttfärssås serverades till kvällsmat, lyckligtvis var det ingen som behövde spy upp det då vi ligger till ankars cirka tre sjömil från Öckerö. Det var häftigt att få se flera av öarna från en ny vinkel när jag för första gången klättrade upp i masten. Själv tog jag mig enda upp till övermärsen (vilket är det tredje råt räknat nedifrån).

Om två dagar bär det av mot Lübeck och det väntas ett jättestort äventyr, som jag tror att alla elever (inklusive vi nykomlingar) kommer att klara galant.

Walter Alexandersson

midskepps vakt