OJ OJ VILKEN DAG!

Dagen startade som alla andra dagar, nämligen med frukost men idag var det lite extra tomt i stora mässen. Många i besättningen hade bokat in en guide på ön Pico för att bestiga Portugals högsta berg. Redan kl. 06:50 förvann de iväg för att se vad den ön hade att erbjuda. Vi ”övriga” ska inte hänga läpp för det. Vi sjöfartare fick ett plåster på såren utflykt efter att våran planerade utflykt blivit inställd. Det var en riktig plåsterlapp att lägga på såret, nämligen att får simma med valar. 08.30 var vi på firman som skulle köra oss till områdena där både delfiner och valar var. Det var bara att sätta på sig sin våtdräkt på med en galonjacka, solglasögon och så iväg. Bruummm 30 knopp en go RIB båt! Kiki våran dos var nog den enda av oss som var tveksam till att åka RIB-båt men hon var nöjd och glad efteråt, (inte lika glad som oss andra då). Väl ute på vattnet var vi ute en bra stund innan vi hittade några valar. Precis när man började fundera på om vi skulle få se några delfiner hör vi våran guide ropa. ”okey get ready”! På med snorkeln på med masken och så glida försiktigt i som vi hade fått instruktioner om att göra innan. Oklart om vi verkligen hade lyssnat ordentligt eller om det rent av bara var svårt, men för vissa blev det ett plask, några gjorde väldigt mycket ljud när våtdräkten gleds mot gummit. Väl i var det bara att försöka hitta valarna, att kunna lokalisera sig i vattnet var rätt svårt men med hjälp av våran guide och kapten på RIB båten lyckades vi se dem. ”look left, look left, no in the water”! Otroligt kul och spännande att få se valarna på nära håll. En riktig naturupplevelse med andra ord.

Senare på dagen var det dags att följa med en vän till sjukan. Efter en liten olycka på en utflykt var det dags att kolla upp läkningen. Lite svårt att göra sig förstod på engelska här då portugisiska värkar vara det språk som gäller. Lite ljudeffekter, gestikulerande, Google translate och goa skratt var vi efter 1 timma på väg därifrån med goda råd på bra mediciner att hämta i apoteken.

Väl på kvällen fick vi tillskott i Gunilla familjen då våran före detta vaktledare som nu blivit bås ombord mönstrade på. Även ny kock, en ny styrman men framförallt våran VIP gäst på 8 bast. Kaptens dotter som ska segla med oss till Portsmouth. Det blev även god middag på Peter Café med fint sällskap och en riktigt fin efterrätt.

Må gött, ha det gött alla där hemma!

Skepp ohoj!

Emil Andersen, babord, sjöfart