Oväntat, eller?

Om du skulle gå till en pojkskola och sedan en flickskola, vad förväntar du dig?

Vilken skola är mer strikt, vilken skola har stökigast elever eller vilken skola är generellt bäst? Jag har precis genomfört detta och jag uppfattade det så här.

Idag så skulle hälften av alla elever på ett skolbesök, jag och sex till personer tar första rib båten till kaj eftersom att vi ligger för ankar utanför hamnen. Efter att vi har väntat på alla som ska komma i land så går vi emot pojkskolan. Det är otroligt varmt idag och några i sällskapet har redan efter bara fem minuter svettas så mycket att ryggen av deras tröjor skulle kunna vara ett mindre hav. Vi kommer till slut till en kulle som är jättebrant och vi måste ta oss upp för den. ”Bara att komma i tid till första lektionen är ett fyspass” hör jag någon säga på vägen upp.

”På Grenada så är vår skola den som man ska slå i alla tävlingar och vi är stolta att ha detta rykte” Sa skolans rektor när han introducerade skolan. Han förklarade också att skolan har bestraffning i form av att bryta av en gren ifrån ett träd och sedan smiska den personen som gjort sig skyldig till detta. En elev säger sedan till mig: "Oftast så blir man smiskad en gång under hela skolgången, man lär sig efter den första.” Jag och tre till blir tagna på en rundtur av en elev och en lärare. Skolan är strikt och väldisciplinerad. Visst, utanför lektionerna så kan man ha det roligt med sina kamrater men, så fort magistern eller fröken kommer in i klassrummet så är det skola som gäller.

Vi kommer till en vägg där alla personer som har varit exeptionella underskolgången eller senare i livet har en liten artikel om sig själva. ”Han är snabbast på 400 meter löpning, han är en os simmare och han hade toppbetyg men dog tragiskt i cancer två år efter skolan. En väldigt stolt skola. Jag frågar varför tjejer inte får gå på denna skola och får svaret av läraren som visar oss runt: ”Det var ett experiment mellan 1980-1991 då tjejer fick gå här och vi märkte att betygen, disciplinen och den allmänna fokusen sjönk drastiskt. Killarna kan inte fokusera när de har tjejerna i samma miljö som dem eftersom man måste hävda sig på olika sätt eller bara spana in tjejer istället för whiteboarden. Jag tycker att det är bra att man kan välja om man vill gå på en skola där bara ett kön går på eller en skola där båda går.” Vi avslutar vår rundtur och vår lärare säger att vi ska gå och äta lunch.

Två av våra befäl har varit trevliga och hämtat mat från båten och placerat den på kajen. Men, det är bara en sak jag ser, VATTEN!!! Jag tog vatten ur en kaffekanna och dricker upp det så fort att jag inte känner den äckliga kaffesmaken i vattnet. Jag häller upp ett till glas och känner först nu smaken. Det blir nog bara ett glas till för mig.

Flickskolan var här näst på tur. ”Denna skolan ligger närmare än pojkskolan” Säger vår lärare med en försäkrande röst. Vi går och kommer till en ny kulle och jag hör någon som stönar: ”Ligger varje jävla skola på toppen av en brant kulle!?” Jag hör svaret: ”Vår skola ligger också på en kulle.” När vi går upp för backen så fastnar alla ögon på oss, många skriker: ”Oh my god!” Vi är så exotiska för dem. Vi blir indelade i tre grupper av sju och går in i varsitt klassrum. Vi introducerar oss och vår skola men, det ända som dem vill veta är vår ålder. Vi svarar uppriktigt att vi är 16 och alla i klassrummet skriker av chock. Som lite strössel på glassen så säger jag att jag är yngst av alla i vår grupp. Alla hakor föll till golvet eftersom att jag är längst och har skägg. Vi fick sen gå till varsin grupp av tjejer som otåligt väntade på att få fråga sina frågor.

Denna skola var mycket högljudd och jag skulle med säkerhet säga en dålig arbetsmiljö eftersom att nästan alla elever var högljudda hela tiden. Det var en trevlig miljö men efter några timmar så kändes det som om öronen skulle ramla av. Vi pratade med några i skolan och kom framtill att det måste vara eftersom det inte finns några män som tystar flickorna här som de är så konstant högljudda för bättre eller värre.

Vår lärare stormar in i klassrummet och säger att vi måste till båten. En välsignelse för mina öron eller, de som fanns kvar. Färden hem var kvick, väl på båten så kunde jag få lägga mig i min koj och reflektera på dagen.

Det som hände idag var inte det jag förväntade mig, eller?

Adrian