På en strand i Grenada

Den glesa springan från gardinerna till min koj släppte in tillräckligt mycket ljus för att väcka mig som var helt utmattad från gårdagens vakt. Klockan var 07:00 och jag övervägde att skippa frukosten för att istället få sova 45 minuter till. Däremot visste jag sedan tidigare att jag inte klarar av en dag utan frukost då det helt klart är den viktigaste måltiden på dagen.

Jag reste mig därför upp ur min lilla koj och gick till stora mässen för att äta mackor och lite flingor med mjölk. Väl på uppställningen fick jag reda på att vi hade en hel dag fri på Grenada. Alltså inga skolbesök eller utflykter. Jag skyndade mig ner till hytten och packade snabbt för att hinna göra så mycket som möjligt. Jag och några andra tjejer i klassen gick bort till den omtalade fruktmarknaden som tydligen skulle ha väldigt goda mangos. Förutom mango, hade det även hur många andra frukter som helst. Frukter som jag aldrig sett eller ens hört talas om innan. Däremot var dessa udda frukter ganska dyra så det slutade med att alla bara köpte varsin mango som inte alls var lika dyrt.

Efter en stund kände vi oss nöjda på fruktmarknaden och traskade istället vidare till stranden. Klockan hade då slagit 11:00 och solen brände på mina axlar mycket starkare än innan. Det var närmare 30 grader ute och vi kände därför att vi var tvungna att svalka oss nere i havet. Värmen tog kol på oss, så vi tog bussen till stranden istället för att gå hela vägen. Den långa, vita sandstranden var nästintill tom och endast några enstaka personer syntes här och var. Kollade man däremot bort till andra sidan av stranden såg man att den var smockad med hotell, turister och dyra lyxrestauranger. Vi hade kommit till den lugna delen vilket var skönt då det enda vi ville var att bada, sola och ta det riktigt lugnt. Vattnet var perfekt svalkande, inte för kallt, men inte heller för varmt. Resterande tid av dagen ägnade vi åt att sola och försöka få lite färg för en gång skull. Efter några timmar vid solstolen hade vi fått färg, däremot inte en gyllenbrun färg som vi ville, utan vi var snarare röda.

När vi senare lämnade stranden för att äta, gjorde väskan ont på axlarna på grund av den brända huden, och jag kände hur det sved när min lösa T-shirt nuddade ryggen. Även fast jag smörjde in mig med solskyddsfaktor 30 var jag bränd. Som tur var hade jag en svalkande aloverakräm hemma på båten som jag smörjde in mig med. Att vi brände oss var kanske inte höjdpunkten på dagen, men det var värt det eftersom att jag fick spendera en riktigt solig dag på en strand i Grenada tillsammans med mina fina vänner.

Malou Davnert SAS1922

17/1 - 20