På gott och ont

Dagen för oss i midskepps började klockan 03.30 då vi blev väckta av babord. Vi fick höra att det var kallt och regnigt ute. Vi hade såklart inget val, utan vi var tvungna att gå upp ur våra varma, bekväma kojer för att göra oss i ordning inför vakt. Vi drog på oss våra blöta fuktiga seglarställ som inte hunnit torka sedan förra vakten och tog oss upp på ett mörkt, kallt och regnigt däck.

Efter uppställningen blev vi uppskickade i riggen, alltså masten, på en så kallad ”morgonpromenad”. Morgonpromenader kan vara trevligt, men att tvingas att klättra upp i masten utan anledning klockan 04.10 på morgonen är kanske inte det första man skulle önska sig. Som tur är har jag Sofie och min kompis Emilia ett knep, och det är att klättra upp i förmasten. Vaktledaren ser en inte lika bra där uppe, vilket innebär att risken är mindre att tvingas klättra högre upp än vad man tänkt sig. Mitt och Emilias knep fungerade. Vi klättrade upp till första plattformen som inte ligger speciellt högt upp i masten. Där satt vi i regnet och kramade om varandra för att värma oss från den fuktiga blöta kylan. Vi båda slumrade till och bestämde oss för att klättra ner strax innan det var dags för vårt fika klockan 05.00 för att inte gå miste om någon av de viktiga 15 fikaminuterna som vi får. Till fika fick vi varm choklad och efter fikat övade vi på att bärga och sätta segel. Dessutom vaskade vi däck för att få bort allt salt och annan smuts.

Efter vakten åt vi frukost och därefter gav jag och Kajsa oss in på ett träningspass. De flesta i vår vakt sover efter frukosten fram till lunch och detta ger oss det perfekta tillfället för att kunna träna i stora mässen och slippa göra det uppe på däck. Efter en timmes träning blev det en dusch och därefter lite vila innan det var dags för lunch. Problemet med att ha vakten från 4-8 är att man inte är trött klockan 20.00 på kvällen och det är därför svårt att få en lång natt. Jag sover därför endast fem timmar varje dygn, mellan 10.30 och 03.30. Jag är riktigt trött när jag blir väckt vid 03.30, men Lördag 1 juni 2019 jag kan inte heller sova efter vakten. Dock är det lite mysigt att vara uppe själv på morgonkvisten och man får extra tid till att plugga och träna.

Jag hoppas att denna blogg inte varit allt för negativ. Även om det inte alltid är kul att gå upp och ha vakt mitt i natten, så finns det en charm i det trots allt. Det är magiskt fint att se solen gå upp varje morgon. Att dagligen se valar och delfiner är inte heller helt fel. Det jag vill säga med detta är att livet ombord på Gunilla ibland kan vara tufft, samtidigt som det är helt fantastiskt. Jag skulle inte kunna tänka mig att gå på någon annan skola och dessa två resor vi gör med Gunilla är verkligen det bästa jag har gjort. Vi får uppleva så mycket och att få göra det tillsammans med klasskompisar är grymt kul. Du skaffar verkligen vänner för livet, men du lär också känna dig själv. Det finns ingen människa som orkar bygga upp en fasad i två och en halv månad, utan du måste vara dig själv. Tack för att jag får göra detta!

Sofie Ölme

Midskepps