Påmönstard i Malagá

Det blev varken kariben eller Island men tillslut befinner vi oss nu på Gunilla i Malagá för att segla vidare mot öar belägna i Atlanten. Det var inte förens vi mönstrade på som jag insåg att resan verkligen skulle bli av. Vi anlände till Gunilla igår natt vid 02-tiden i samma hamn som vi lämnade henne för två år sedan. Nästa segling tar alltså vid där den förra slutade och det hela ska bli minst sagt roligt.

Redan igår började vi bo in oss, då vi flyttade in i hytterna och packade upp prylar och kläder från stora väskor. Eftersom att vi anlände så sent igår fick vi sova två timmar längre än normalt på morgonen. Det var uppställning vid tio och efter det ägnade vi dagen åt familisering för att återigen lära oss hur allt fungerar ombord. Man glömmer mycket på två år, men det känns betydligt lättare att lära sig hur man pejlar dagtanken, arbetar säkert i byssan, säkrar sig och sina verktyg i riggen, för andra gången. Vid första resan fanns inte kunskapen ens långt bak i minnet. Familiseringen innebar mycket information att ta till sig men det var välbehövligt. Det är så roligt att vara tillbaka på Gunilla och få arbeta praktiskt. Det blir inte så mycket med det i vanliga fall, i skolan.

Under kvällen hade styrbord-och babordvakt frivakt. Vi gick då iland för en liten promenad i staden. Trots att vår tur inte varade särskilt länge, hann vi se flera fina sidor av Malagá. Det hade storsatsats på julbelysning i stan och musik fanns det gott om. I en liten park hade en orkester övning och på annan plats pågick en dansklass. Allt detta missade jag då vi var i Malagá för två år sedan så det var roligt att få en ny chans att uppleva den trevliga staden.

Frida Börjesson, styrbord