Paraplyerna i Cherbourg

Efter sex dagar till sjöss så var det skönt att få komma iland efter Nordsjön. Vi har haft det både väldigt blåsigt men även vindstilla. Dagen började med en vanlig sjövakt för oss i Babordsvakten och slutade med en fin kväll i staden Cherbourg.

Vi hade uppställning kl 07.55 och därefter gjorde vi klart de underhålls-arbeten vi gjort under vårt sjöben för att förbereda oss för Cherbourg. Vi kom in till kaj runt tre-tiden på eftermiddagen och då fick vi som hade frivakt hoppa iland. Alla var förväntansfulla men vi alla var lite skeptiska över vad man egentligen kunde göra i Cherbourg. Jag och några av mina vänner gav oss ut för att få lära känna stan lite. Vi gick omkring bland de fina gatorna där vissa av dem var prydda med massvis av paraplyer som gick mellan hustaken, vi kikade därefter i alla de butiker som fanns i staden.

Efter ett tag blev vi hungriga och försökte hitta nåt bra ställe att äta på. Vår överstyrman på båten berättade om hur underbar fransk mat var, men på nåt mystiskt vis blev det ändå Subway till mellanmål. Efter vår lilla måltid så fortsatte vi kika omkring i staden. Vi vandrade runt och hittade exakt vad vi letade efter, en supermarket där vi kunde bunkra upp på vad som verkligen har värde på Gunilla, läsk, chips och choklad. När vi nöjda gick ut från den lilla affären efter cirka 20 minuters runda inne i butiken så gick vi till båten för att lämna det vi köpt. Därefter så fortsatte vi vandra runt. Nu bestämde vi oss till att gå till ett köpcenter som låg nära båten. Väl där inne så kollade vi i butiker och efter ett par goda köp så går vi utåt. Vi hade hört att det skulle finnas någon butik som säljer seglarsaker så vi beger oss. Jag var nämligen ute efter en märlspik (en lång järnspik i princip) eftersom dem är användbara i väldigt många vardagliga situationer på Gunilla. Vi insåg fort att vi var vilse och inte hade någon aning vart denna butiken var. Vi vände då inåt mot staden för att äta och träffade då på ett par av våra vänner från båten. Vi gick då till en pizzeria där vi spendera kvällen till det var dags att gå ombord igen.

Vi gick ombord nöjda över den dagen vi fick spendera i Cherbourg och vi gick och la oss förväntansfulla över morgondagen då ett skolbesök och en hajk väntade.

Zeb, styrbords vakt