På svindlande höjder

Det är dag 16 på atlanten och när jag vaknade imorse var jag inte på bra humör. Klockan var sju och dags för vakt och jag var fruktansvärt trött. Efter att jag halvt i blindo snubblat mig till frukosten såg jag hela min sömndruckna vakt för en ny dag.

Dagens vakt var riktigt rolig, inte för att vi gjorde några roliga aktiviteter utan för att stämningen var bra. Mitt morgonhumör vände snabbt och livet rullade på igen. Efter att ha slipat rost och målat var det dags för trefika och helt nybakat underbart gott bröd. Vi åt allihopa mackor tills vi storknade för att skynda oss ut för ytterligare jobb och till slut en vaktavlösning och lunch.

Till lunch serverades korv med bröd, hemmasmaker man inte känt på länge och som oväntat var väldigt saknat. Efter ett arbetspass i atlantensolen så var jag mycket mörbulten och valde att lägga mig för att läsa den halvtimman vi hade ledigt innan lektioner. Att läsa var mysigt och något man verkligen börjat uppskatta när ens filmer antingen gått ut eller blivit omsedda 15 gånger dock var det även väldigt sövande så när det väl var dags för lektioner var det svårt att hålla sig vaken. Trots att det var kämpigt att hålla koncentrationen så lyckades jag färdigställa två uppgifter som skulle bli klara i Grenada och jag kände mig mycket nöjd med mig själv.

På eftermiddagen när vi alla var mätta och belåtna bestämde jag och några av mina vänner oss för att klättra upp i riggen medan solen gick ner runt omkring oss. Det var inte en färgglad solnedgång men skönheten runt omkring fick mig ändå i eufori. När vi satt där uppe på 30 meters höjd och var omgivna av hav var allt i harmoni och jag kände mig otroligt tacksam för de chanser jag fått för att vara här. Precis när solen snuddade horisonten tittade vi åt höger och såg för första gången på 16 dagar land. Visst var det långt borta men lika tydligt som molnen på himmelen kunde man ana vårt efterlängtade Grenada.

Maja Aderby