Pico, här kommer jag!

Hejsan Hejsan! Idag är de sista dagen vi ligger till kaj här i Azorerna. Det har varit helt fantastiskt att vara här! Otroligt exotiskt och väldigt goda kaffe expresso överallt. Men idag är de inte vilken dag som helst, inte bara för det är sista dagen innan avgång mot Portsmouth, utan för idag har vi bestigit ett av de högsta bergen i världen Pico! Den är 200 meter högre än Kebnekaise och är en vulkan som är oladdad. Det var så kul, jobbigt men definitivt värt de!

Så själva Pico äventyret tog nästan hela dagen. De började med uppställning på kajen klockan 06:30 då jag var som en riktig zombie. Och inte mer med att jag bara skulle packa, jag skulle även ta fram alla frukost saker eftersom jag var backis, så det blev en väldigt stressig morgon. Men sedan bar det av mot Pico! Då vi först var tvungna att ta färja över till andra ön, sen åka taxi till start området där vi betalade och fick varsinn GPS. Sen var det bara att börja vandra!

Själva vandringen tog cirka 4 timmar totalt. Då inkluderar jag vägen upp, njut-stunden på toppen, och vägen ner tillbaka till start området. När alla hade kommit ner så var vi tvungna att vänta några timmar tills nästa färja, så då tänkte vi att vi fikar! Så jag och två andra satte oss inne på terminalen och tog en kaffe med glass medans vi väntade, som verkligen behövdes kan jag säga!

Sen hände de en liten incident när vi skulle gå på färjan! En av eleverna glömde köpa biljett!!! Så hon blev kvar på ön med en av vaktledarna som valde att följa med, medans vi andra åkte över. Men som tur är så bor vi ju på en båt, så det var bara att skicka ut Berit, våran räddningsbåt ombord. Så hon fick som en VIP resa tillbaka till båten!

Sen var det bara att snabbt duscha och byta om för fotboll/kubb kväll för hela båten, riktigt bra avslutning på Azorerna!

Hoppas ni fick en skön inblick på min dag, för nu måste jag sova faktiskt. Jag ska nämligen upp tidigt imorgon för att lägga loss trossar oss sånt där vi sjöfartare gör liksom. Så god natt allihop, så ses vi snart!

Kram, Max, Midskepps