Plugg, toastopp och motorsegling

Idag är sista dagen till sjöss innan vi anländer till Cherbourg. Klockan 11.39 imorgon ska lotsen komma ombord om allt går enligt planerat. De sista dagarna ombord har kantats av mycket plugg i stora mässen, stopp i toaletterna och motorsegling

En stor skillnad från förra resan är att plugget till sjöss är mycket mer intensivt, uppslutningen på lektiorna är något som jag aldrig skådat tidigare. Eftersom sjöbenen är kortare och reseuppgifterna är tyngre blir det oftast något mer stressigt för oss flesta under lektionerna.

Tyvärr har vi gått för maskin till och från sen några dagar tillbaka, delvis för att vi skulle genom Engelska kanalen mellan Dover och Calais. Där var det väldigt viktigt att hålla rätt kurs, annars kunde rorgängaren höra ett fraktfartyg från fjärran anropa oss på radion och fråga om vad vi gjorde när rorgängaren svaja ur kurs. Och ibland har vinden inte legat rätt. Idag fick vi iallafall lite fin segling innan det var dags att bärga allt igen och falla av mot Cherbourg. Lyckligtvis fick styrbord hjälp av ett gäng på frivakt, bärgningen och beslagningen gick fort. Det är alltid väldigt kul när vi är många som gör seglingsmanöver på däck, det blir ofta högt tempo och väldigt rolig segling när man får jobba med andra utanför sin vakt.

Idag hade vi också ett stormöte uppe på däck, där får befälen prata med oss och vi får prata med befälen och framföra olika saker som vi vill uppmärksamma. Idag fick vi lite påbackning från befälen om att våra hytter såg sjaskiga ut. Det är väldigt viktigt att hytten är städad hela tiden och att det inte ligger någonting på durken eller i kojerna. Såklart är det för säkerhetens skull, ifall det skulle börja brinna måste rökdykarna snabbt kunna söka igenom alla hytter utan att behöva snubbla på gammal tvätt eller fyra par tofflor.

Jag tror att de flesta av oss är taggade på att komma fram till Cherbourg. Även fast ryktet säger att denna hamn inte är den bästa, har Brita sagt åt oss att göra den rolig. Det ska bli spännande med utflykter till stränderna på Normandie och att få vandra med franska skolelever.

Viktor Garplid styrbords vakt