Regn, blåst och en vacker solnedgång

Klockan sju imorse blev jag, och resten av styrbords vakt, purrade till frukost. De flesta av oss gick upp för att äta, men några få valde att stanna kvar i sina kojer för att sova vidare i några ynka minuter till.

När vi strax innan åtta klev upp på däck, önskade nog alla att vi kunde få göra en U-sväng och hoppa tillbaka in i våra varma sängar. Det man möttes av var nämligen blåst och regn. Till skillnad från den vackra solnedgången som vi fick skåda uppifrån riggen kvällen innan, så var en grå himmel och vått däck inte en positiv överraskning - snarare en mardröm.

Man skulle kunna säga att önskningen om att få komma in i värmen slog in, då nästan hela vakten fick återvända ner till elevinredningen igen. Där skulle det nämligen inventeras i lådor under kojer, vattenlås till handfaten skulle rengöras och alla utrymmen under durken skulle tvättas rena. Tyvärr tog detta inte fyra timmar, vilket resulterade i att arbetsstyrkan motvilligt tvingades upp på däck igen.

Där halade vi bland annat i skot, bärgade och beslog segel, samt satte det mesta igen. Dyngsura och aningen trötta gick vi av vakt vid 12-tiden och överlät istället regnet till babord. Under deras fyra timmar av slit satte de resterande segel så att Gunillas ståtliga rigg blev fullsatt. Som pricken över i:t upphörde regnet under deras vakt, vilket gjorde att vi i styrbord, några timmar senare, kunde komma till vaktavlösningen i långbyxor och tjocktröja istället för halva garderoben, seglarställ och stövlar.

Under eftermiddagen hände inte så mycket utöver det vanliga - 4-8 vakten (det vill säga midskepps) utförde underhållsarbete och därefter fick styrbordsvakten (8-12) städa elev- och befälsinredningen. Styrbordsvakten fick även brassa både för- och stormasten samt lyssna på när Hans, vår kapten, hade gitarr- och fiolkonsert i navhytten.

Musiken, och kanske framför allt navhyttens värmande väggar, var någonting som ingen klagade på. I samma veva som kroppstemperaturen steg, dalade solen sakta ner vid horisonten och lämnade en vacker solnedgång efter sig. Dagen avslutades med andra ord på bästa sätt.

Trots morgonregnet har det varit en bra dag, och även om alla elever ser fram emot att segla in i hamn om ett par dagar, så är det förmodligen många som kommer sakna Gunnis och den gemenskap som byggts upp ombord under de här 10 veckorna - det vet jag att jag kommer göra.

Vi ses snart

Ellen Svanlund, Styrbords vakt