Rick’s Café

Högt ärade föräldrar, vänner, ärade bekanta, mina damer och herrar. Jag är hedrad och tacksam för att få delta i dagens svenskblogg. En blogg som kommer att berätta lite om vad dagen till ära bjöd på.

Det är den 3:e mars, den sista frivakten för mig tillsammans med resterande kamrater i midskepps och styrbords vakt och den sista dagen här i det sköna, soliga Jamaica. Dagen startade med en uppställning på stordäck klockan 8 som i vanlig ordning när vi ligger till kaj. Tyvärr fick vi ta avsked av en av eleverna som behövt åka hem till Sverige. För övrigt var det en normal start på dagen för oss här på T/S Gunilla.

Planen idag var sol och bad, vi beställde en buss som skulle ta oss (ett gäng från midskepps vakten) till någon plats där man kunde utföra dessa två aktiviteter, eller som jag brukar kalla det: egna studier. Vi hamnade en och en halv timme bort till ett ställe som heter Rick’s Café. Det var blått och fint vatten, tror jag i alla fall… (livet som färgblind) och det var ett kafé placerat på västkusten där det fanns berg med avsatser man kunde hoppa ifrån. De höjder man kunde välja mellan var 3m, 8m och 11 meter eller då ifall man inte gillar höjder kunde man använda badstegen och göra ett så kallat, klassiskt kärringdopp. Direkt när vi hade kommit fram kände jag på en gång att här hör jag verkligen hemma. Att bada, sola och hoppa och göra volter från höga höjder är min största syssla under sommarmånaderna. Jag sprang ganska fort upp till 11an, det blev några riktigt sköna dyk. Efter lite sol och bad köpte vi fräscha drinkar, totalt alkoholfria såklart… /Brita.

Vi tog samma buss hem och var tillbaka strax före fem med andra ord var vi framme lagom till maten, idag serverades det någon sorts stark kött med bönor, ris och nybakt bröd, vilket var riktigt gott. Vegetarianerna som snart har majoritet och som sprids fortare än löpeld på denna skuta har jag ingen aning om vad de fick serverat åt sig men det var något grönt, som vanligt. Skämt åsido, vår kock Kalle är riktigt duktig och gör väldigt god mat.

Imorgon bär det av på det fem dagar långa sjöbenet mot Belize, vi är taggade. För övrigt, jag ska chilla galet som rondman (ni som vet ni vet).

Med vänliga hälsningar

Daniel Johansson Hönö