Rondman

Vi som är elever på Öckerö seglande gymnasieskola, vi har riktigt tur. Vi lär oss verkligen grymt mycket mer än vad vår samhällslinje egentligen erbjuder. Ja, till exempel seglar vi världen runt på skoltid.

Idag har jag varit rondman. Detta innebär att jag går en rond på skeppet varje gång klockan slår hel. Under en rond går man bland annat till maskinrummet och kollar så att inget brinner, att diverse värden stämmer och att propellerhylslagret smörjs. Allt för att maskineriet skall tuffa på. Efter detta går man till tvättrummet och gör det man brukar göra i ett tvättrum, tvättar. Hur många får öva på att tvätta under skoltid egentligen? Jag kan bara nämna en skola och jag tror den heter något med Öckerö. Det bästa med att vara rondman är däremot något helt annat. Glöm maskinrummet, glöm tvätten. Det bästa med att vara rondman är att man, som vi kallar det här ombord, får purra. Japp du läste rätt, purra. Detta innebär att man traskar ner i inredningen och väcker sina klasskamrater. Med en lugn röst, absolut inte skrikig, säger man

Goooodmoooorgooon, hoppas ni har sovit gooooott. Klockan är 11:03 och det är dags för lunch. Vädret är pissdåligt så klä på er gött med kläder. Hoppas ni får en go vakt och en riktigt go dag.

Det var min purrning idag och vad jag har hört och betraktat har det varit en riktigt go dag för de flesta ombord. En go dag med en glad rondman. En rondman som dessutom är glad att han i natt skall gå en extra rond. Detta eftersom att vi brassar bak klockan en timma. Det är nämligen dags för en ny tidszon. I natt ska jag smörja propellerhylslager, tvätta och till och med purra mina klasskamrater, och allt detta ska jag göra under skoltid. Vår skola äger!

Vi som är elever på Öckerö seglande gymnasieskola, vi har riktigt tur. Vi lär oss verkligen extremt mycket. Idag har jag till och med tjötat med styrmännen i navhytten, i två timmar! Om sjökort! Jag går en samhällslinje, inte sjöfart. Hallå eller!? Nu är det snart dags för mig att gå på vakt igen. Hoppas din dag var lika go som min. Ha det gött!

William Andreasson sab1619

Midskepps