Säg hej till Grenada

Efter dryga två veckor ute på det gungande havet var det fantastiskt att se hur Gunilla gled in i St George. Jag tror vi alla var förvånade över hur vackert det är här och överens över hur gött det skulle bli att få sätta sina fötter på fast mark.

För mig började dagen på bästa sätt, jag fick äntligen sova ut. Igår låg vi till ankare vilket gjorde att vakttiderna ändrades lite. Varje vakt delade upp sitt nattpass i fyra delar vilket gjorde att man bara behövde vara såkallad ankarvakt en timme på natten. Jag var snabb och valde 00:00 till 01:00 för att få chans till så mycket sömn som möjligt. Därför kunde jag morgonen därefter sova till lunchen som serverades vid 12 och få ta ikapp all den sömn som jag inte fått på sjöbenen. Personligen tyckte jag att kroppen anpassade sig bra till vakttiderna efter ett tag ute på atlanten, men känslan av att få gå och lägga sig och inte ha någon stressande tid att passa morgonen därpå är sällsynt men även helig här ombord.

När jag vid kl 10 vaknade insåg jag att det var tomt på människor i hytten. Kvällen därpå pratade mina hyttkompisar om att gå upp kl 10 och se när vi kom in i hamnen så när jag inte såg någon i hytten misstänkte jag att alla befann sig uppe på däck. När jag kom upp på däck en liten stund senare var det precis så som jag tänkte. Då förstod jag också varför nästan ingen var nere i elevinredning, alla var på däck och kollade imponerande på den coola ö som vi kommit till. Ön är hur vacker som helst. Husen längst kajen och uppe i bergen är färgglada tillsammans med slingor av vimplar som hänger runt om i hela hamnen.

När Gunilla var på sin plats i hamnen började vi som hade frivakt börja prata om vad vi ville hitta på. Det fanns mycket viljor men det var flera av oss som tyckte att snorkling verkade som en spännande idé. Vi bestämde därför för att gå ut på stan och se vad som erbjöds när det kom till snorkling. Vi var många som ville snorkla och blev en stor trupp vilket vi alla insåg efter dagens slut var en utmaning, en utmaning att få allas viljor igenom. Tyvärr blev det ingen snorkling då vi inte hittade en snorkling som passade vår budget. Istället ordnade turistbyrån en taxi som kunde köra oss till en affär och köpa egna snorklingsgrejer för att senare köra oss till en strand där vi kunde snorkla på egen hand. Stranden var väldigt vacker och vattnet var perfekt att bada i, men något bra snorklingsställe var det inte. Trots ingen snorkling njöt vi av bad , stekande sol, två regnbågar som tittade fram vid 16 tiden och en extremt vacker solnedgång. Taxitransporten som även hämtade upp oss på kvällen blev väldigt dyr och adderat med den mat vi köpte under dagen kom vi upp i det värdet som det kostade att snorkla, vilket nu i efterhand är väldigt surt. Det känns segt då detta var för oss midskeppare nästan den enda dagen som vi hade ledigt då vi har saker inplanerat med skolan samt vakt resten av veckan. Det gör att vi knappt har någon tid att uppleva allt vad denna ön har att erbjuda nu när vi ändå har seglat i 17 dygn för att komma hit. Men jag tycker det känns bra ändå då vi på onsdag ska på en fantastisk hike med vattenfall och så ska vi antagligen på en snorklingstur för en billigare peng ordat av kapten på lördag. Hiken är någonting som jag verkligen har sett fram emot och jag tror att det kommer bli en toppen dag. Dessutom är det en utflykt som hela klassen ska på tillsammans vilket inte händer särskilt ofta.

Men nu är det dags för mig att hoppa in i duschen och ni får hålla tummarna att jag slipper att stå i kö.

Ha det göt, haj