Sand Sand Sand, lägg av!!

Idag hade både styrbord och babord frivakt så vi bestämde oss för att dra lite längre söder ut från Las Palmas där det är lite varmare. Då det inte har varit superbra väder hittills på resan ville man gärna jobba lite på brännan. Så 20 elever i shorts och flip-flop satte sig på en buss mot solsken och bad.

Väl framme möttes vi av den starka hettan och alla solberoende människor skrek av glädje. Jag var nog den som skrek högst! Vi skuttade, dansade och sjöng hela vägen från busstationen ner till stranden. Playa Ingles var där vi hade hamnat och jag träffade nog fler svenskar än spanjorer där. Men stranden var inte riktigt som vi tänkt oss. Det var helt omöjligt att hitta en plats där det inte blåste hur mycket som helst på en eller där det satt sura pensionärer som högt utryckte sitt missnöje över att vi var där och ”störde” dem. Men nu när vi tagit oss såhär långt tänkte vi inte ge upp, så vi la ut våra handdukar och tvingade oss själva att sola trots sanden som blåste hårt mot oss. Det funkade ganska bra tills man öppnade ögonen och sanden som lagts på ens ögonlock och fransar föll rätt ner i ögonen. Det sved rejält kan jag säga er. Efter att ha fått sand i ögonen kändes det ganska lägligt för ett dopp i havet. Det var svinkallt och jätteskönt på samma gång.

Halva dagen hade nu gått och det skrek i kroppen av rastlöshet så jag drog med mig Karolina och Tyra ut på dem stora sanddynorna som låg precis bakom stranden. Det var ungefär som att vandra i öknen, varmt, sandigt och folk långt bort som man trodde man kände visade sig vara någon snubbe med ful solhatt. Efter vandringen i öknen hade sanden fastnat överallt på min kropp och det fanns nu överallt. I ögon, näsa, öron och hårbotten kunde man inte känna för den var nu ett tjockt lager sand. Man kände sig som en sandmagnet.

Tröttheten från ökenvandringen gjorde att vi endast ville hem till våran kära Gunnis och ta en varm dusch. Så återigen åkte vi buss men denna gången lämnade vi solskenet bakom oss.

En och en halv timme senare står vi alla 20 pers på Gunnis, utanför duscharna i hopp om att sanden ska gå bort. Sanden gick bort men duschen den var kall. Usch och fy men ändå väldigt ballt!

Lisa F, styrbord