Sätt segel om det går

Våran vakt var idag lugn med fint väder och ingen blåst. Maten idag har varit suverän, men stressen inför vad som komma skall känner ingen vid. Alkoholkontroll och "kollision"…

Min söndag började klockan 03.30 av att Ester purrade oss med ett glatt humör, dessvärre blev de humöret inte besvarat. Kanske för att klockan var väldigt lite men vad vet jag.

Jag var post under vaktpasset och var något extremt trött. Jag började som rorsgängare. Halvtimmen jag stod och styrde måste varit minst 2 timmar. Vinden var svag så vi gick på motor, vågorna var stilla trots detta lyckas jag styra 60 grader ur kurs.

Kort efter vakten (08.00) åt alla i vakten stekfrukost och det är alltid lika gott. Snarast därtill gick vi bums i bingen. Vi blev purrade igen 11.40 och sedan var det lunchdax, det var en god bulgursallad med vitlökssås på menyn. Solen sken fortfarande så många i frivakten vandrade upp på däck och jagade solstrålar. Inte långt efter det piper ett larm! Vi hade gått på grund. Vi skyndade oss fram till uppställningen, Brita skriker ut 11, i ordning skriker vi ut våra siffror för att kolla så alla är där. Ingen saknad. Hans berättar att vi måste överge skeppet. I skräck förflyttar sig hela båten till livflottar med flytvästarna på. Det är kört, eller ja nästan. Det var ju bara en övning.

Efter övningen gick alla vakterna och lade sig på halvdäck i en hög och väntar in befäl till stormötet. Kapten säger att befälen ska gå ha alkoholkoll i våra hytter. En representant från varje vakt fick följa med befäl ner i elevkorridoren och vara med under inspektionen. Vi trainees hade vaktsamtal och midskepps spelade kort.

Höjdpunkten på dagen var 15-fikat. Vädret var solklart och det delades ut fika utomhus. Det var alltså kärleksmums och jordgubbsglass. Vi trängdes fram och gick snabbt upp på backen och satte oss i ungefär 10 minuter eftersom vi var tvungna att byta om till vakt. Men det var mysigt. Sedan var det dax för vakt igen och denna gången var jag arbetsstyrka. Vi satte alla segel efter att styrbord hade bärgat dem eftersom vinden hade avtagit. Vi åt spagetti bolognese till middag med äcklig ketchup från Kap Verde. Jag, Livia och Alicia fick också måla vilket är väldigt eftertraktad jobb.

Jag och vakten har börjat med ett sångmaraton. Till varje uppställning har vi en ny låt att bjuda på, hoppas vi snart får konkurens. Sedan var det läggdags, jag sov som en stock.

Hälsningar Alice, midskepps