Sista dagen innan ett efterlängtat hamnstopp!

Klockan har slagit 00:00 och det är dags för styrbord att ha ännu en till nattvakt att ligga och guppa utanför Irlands västsida. Nattvakterna börjar alltid lika tungt när vakten kommer upp på däck efter en obeskrivligt skön sömn på ett par timmar, det är mörkt och man ser inte ens handen om du håller den framför ansiktet.

I dagens schema hade vi inte något speciellt att göra trodde vi, utan vi hade bytt om lite i vakten så att en elev ska vara vaktledare för en dag för att känna till hur det är att leda en grupp. När förgående vakt precis lämnat däck så var det dags att börja jobba och alla blev helt paff, hela vakten hade sett fram emot en lugn vakt med mycket sång och skratt men så blev det inte. Utan vår vaktledarpraktikant kom med den underbara idén att vi skulle göra en brassövning. Detta innebär att alla ska veta hur mycket man ska fira i tamparna för att det ska se rätt ut och hur vi ska få den bästa seglingen. Efter att alla i arbetsvakten har fått fira i tamparna och fått feedback på hur man ska tänka för att det ska gå lätt och bli bra så var det äntligen dags för fika, detta betyder två timmar har gått av vakten och det är bara nedförsbacke kvar.

Fikat slut vilket innebär, ut på det kolsvarta däcket igen och försöka jobba tillbaka ett mörkerseende så man inte trillar överbord eller liknade. När alla var ute igen så hade vi bestämt att berätta lite spökhistorier resten av vakten. 04:00 så var det slut på det mörka däcket det var i stället dags att gå och lägga sig i kojen för att få ett par timmar sömn innan det var dags igen.

11:00 så kom människan man verkligen inte ville skulle komma, vaktgående rondman. Det var dags att vakna och gå upp för att få i sig lite mat så man skulle orka med ännu en 4 timmars vakt. Vakten var nervös över om vi skull behöva bärga alla segel eftersom det var dags att starta maskinen och börja gå närmare morgondagens mål, Belfast. Men det va inget man kunde tänka på hela lunchen utan det var bara att äta för att sedan gå ned och sätta på sig vaktkläderna och ut på ett däck som inte va som nattvaktens däck utan precis tvärt om, strålande sol och 18oc varmt. Vaktavlösningen var nu kommen och det hann inte ens gå 5 minuter innan styrman sa att det var dags, det ingen hade vänta på och alla var nervösa för innan, BÄRGA ALLA SEGEL!

Vakten bestod endast av jobb uppe i riggen med att bärga alla segel och försöka att beslå dom så att det skulle se fint ut tills vårt efterlängtade hamnstopp dagen efter. Men man ska inte klaga för det kunde ha vart 10 grader och ösregn men istället ett helt underbart väder som värmde hela riggen där man stod och jobba.

Mathias