Sista dagen i Portsmouth

I min tidigare blogg som jag skrev sista dagen i Lübeck, nämnde jag hur jag försökte tillbringa mina sista timmar i hamnen med saker jag inte kan göra till sjöss, men idag var fallet inte detsamma.

Detta eftersom: vädret inte var så inbjudande, jag redan kände mig klar med den här hamnen och vi i princip snart är framme i nästa hamn, Cherbourg, utan att ens ha lagt loss.

I alla fall började vi dagen med stekfrukost, då det var söndag, och en liten genomgång av brandsläckare, brandslang och brandplan vid morgonuppställningen. Eftersom många hade sovit över frukosten tänkte några från min vakt gå ut och äta brunch i stan. Jag som hade fått en inköpslista med godis att införskaffa åt min kompis, följde mätt med för att sedan släpa med de andra till en affär.

Vi kom tillbaka till Gunilla lagom till lunch med en överfull matkasse i famnen, eftersom handtagen hade gått sönder av den, för Gunilla-förhållanden, normala mängden godis och choklad. Till lunch bjöds det på en jättegod sötpotatissoppa. Den påminde mig lite om den goda squashsoppan man ibland kan få hemma hos mig, om sniglarna hållit sig till grönkålen, vilket de gärna får göra enligt mig.

Tillbaka från ett litet sidospår, så ändrade vi våra planer efter lunch från att gå ut och hitta något historiebruk från dagen D i den här hamnen, till att ligga inne i våran torra hytt och kolla på film. Filmen handlade om ett flygplan som kraschade och en pilot som löste sina problem med kokain, vilket gjorde att vi blev lite oroliga över flyget hem, men nu mår vi bättre igen. Efter att ha proppat i oss tillräckligt med choklad för att ha lätta andningssvårigheter, gick vi till lilla mässen där det bjöds på Mauritzkaka, även känt som morotskaka, eftersom våran vaktledare Mauritz fyllde år.

Efter morotskakan började jag med mitt egna påhitt: söndags-städning. Det var en del att göra eftersom mina två hyttkompisar och jag verkligen lyckas med att vandalisera våran hytt på en vecka. Att det hänger ballonger överallt i hytten gör det varken mer ordningsamt eller enklare att städa. Tyvärr tog städandet så lång tid att jag missade Stockholms-eleverna från T/S Älva som tillfälligtvis också uppehåller sig här i Portsmouth.

Som tur fick jag träffa dem senare vid Gunilla Open Stage som ägde rum i stora mässen idag. Det visades allt från sång och sagostund till ett improviserat och moderniserat julspel av våra många talanger ombord. Både elever, dos och befäl bjöd på fina och roliga uppträdanden.

Nu när jag har sammanfattat dagen, måste jag erkänna att det hände mer än vad jag mindes det som. Jag har varit mätt hela dagen och min hjärna börjar göra ont av att använda mig och blanda så många olika språk. Med tanke på hur stora problem jag redan nu har att formulera enkla meningar, så kan det bli intressant hur jag kommer göra mig förstådd i Frankrike. Till dess hoppas jag att ni inte regnar bort hemma i Sverige, och att vi inte blåser bort.

Naemi
Styrbord