Sista dagen till havs

Thank you for the photo to Lily Donovan (Cook aboard Gulden Leeuw) sent from Lisboa.

Att tiden har gått fort, måste väl vara ett tecken på hur otroligt roligt vi har haft tillsammans denna tiden?

Sist jag skrev blogg till er, skrev jag om hur glad jag var över att vara tillbaka på Gunilla, att det känns som att tiden gick fort redan då och det var bara tredje dagen på resan. Jag kan verkligen hålla med mig själv. Nu sitter jag här, i min koj, och det är bara 8 dagar kvar på resa 2 och sista dagen till havs på väldigt länge, är nu gjord. Mycket blandade känslor.

Denna sista dag till havs har solen lyst på oss hela dagen, några har solat, och man har börjat se en liten portugisisk ögrupp, land. Vi har även ett gäng börjat organisera och planera denna avslutningsmiddag som ska äga rum fredag kväll innan vi beger oss till Sverige. Det är en kväll för att alla vi ombord ska umgås tillsammans, njuta av den sista tiden vi har kvar, uppskatta och bara vara. Det ser jag fram emot väldigt mycket, för jag är nästan säker på att den kvällen kommer bli bra, vi har väldigt bra och fina människor att ha med och göra, så vad kan gå fel?

Förväntningar har byggts upp för Lissabon men även en del andra tankar. Vi ser väldigt mycket fram emot Lissabon, jag har hört mycket om den staden, om hur fint det är, så jag tycker det ska bli väldigt roligt att äntligen få gå iland. Lissabon betyder också slutstädning, packning och avmönstringshamn. Tre mindre roliga saker. Men vad är det man säger, everything good comes to an end? Nu är vi så nära att vi kan räkna dagarna på fingrarna, och vi har inga heldagar till havs kvar för imorgon bitti, tidigt, seglar vi in till kaj.

Sist jag skrev lovade jag även att vi skulle ta väl hand om varandra här ombord, det tycker jag vi har gjort bra, jag höll mitt löfte, har ni? Har ni tagit hand om varandra därhemma som vi avtalade?

Dag 48 på resa 2 och om 1 vecka sitter vi på ett plan som ska ta oss till Oslo, och sen vidare till Göteborg. Allt är väldigt väl ombord och vi njuter in i de sista, gör allt lite extra, halar lite extra i tamparna, smetar på lite extra tjära, solar några minuter till, sitter över knappa minuten på fikat, för vi kommer att sakna detta.

Vi syns snart, väldigt snart!

Gilda, Babord vakt.