Sista hamnen

Sovmorgon! eller nja… inte direkt, men iallafall en timme mer sömn. Den gjorde ingen skillnad på våran sömnbrist men det gjorde iallafall att våran morgonvakt blev bara 3 timmar istället för 4. Yay!

Morgonen började med att magen ropade efter det goda morgongröten med socker, kanel och en skvätt mjölk. Jag skyndade mig till frukosten men mötte då de som hjälper till i byssan och de sa att jag behövde vänta tills kl 8 innan ätandet får börja.10 långa minuter tills dess som min mage inte gillade. Efter runt 5 minuter kom även Kapten ned och även han med en kurrande mage. Han hade inget tålamot alls och bestämde därför att frukosten nu skulle börja. Jag högg in på gröten och satte mig vid ett bord och njöt.

Efter frukosten började våran vakt och direkt efter en liten samling gick jag och 5 andra personer upp i masten för att finbeslå de två översta seglena, röjen och bramen. Beslå betyder att man fäster hela seglet mot rået så att det inte bra hänger när det inte används och finbeslå betyder exakt det som det låter som. Man beslår de extra fint. Idag finbeslog vi dem eftersom vi snart ska åka in i Bremerhaven och då ska allt se extra snyggt ut. Speciellt i denna hamnen eftersom vi ska ha öppen båt imorgon och då får vem som helst komma ombord och kolla på båten. Det betyder att vi vill att allt ska se perfekt ut. När man finbeslår gör man exakt som man gör när man beslår fast lite bättre och lite snyggare. Först fångar man upp seglet i en liten ficka som man skapar av den del av seglet som sitter närmast rået och därefter fäster man det med tampar runt rået. Tricket då till att få det lite finare och lite snyggare är då att man är många så alla kan hjälpa upp till att få upp seglet så det ligger som en smal kompakt liten korv uppe på rået. Detta tog oss hela vakten eftersom vi skulle beslå storröjen och storbramen men även förröjeln och förbramen.

Efter vakten tog jag en kort liten sovstund och skrev sedan lite på de uppgifter som ska vara inlämnade innan vi lämnar bremerhavens hamn. Mitt i plugget kommer min hyttkamrat och säger att vi nästan är framme. Jag tar mig upp på däck och ser då att vi åker förbi en stor lasthamn med massa stora lastfartyg och ännu mer containrar. Sedan körde vi in i en sluss som ledde oss in i den mysiga gästhamnen. När vi tillslut lagt fast hade vi en snabb uppställning där vi gick igenom nattens schema. Eftersom vi fortfarande har sjövakter är det bara 4 från varje vakt som sitter 2 timmar var. Jag fick tyvärr tiden mellan 20-21 men som tur var behövde jag bara sitta i en timme istället för två eftersom jag skulle få möjligheten att gå ut en stund och se hamnen. Innan vi fick bege oss ut och utforska åt vi middag. Idag var det tyvärr en indisk gryta med kokosmjölk. Jag har inget problem med att det var indiskt för det gillar jag mycke men jag gillar inte kokosmjölk i mat så därför åt jag bara ett naanbröd. Men det var supergott så det gick ingen nöd på mig. Men nu efter någon timme kände jag att magen kurrade så därför sitter jag nu och äter en skål med cornflakes och mjölk :)

Vi ligger mitt i gästhamnen vid den mest trafikerade gågatan i Bremerhaven, iallafall enligt de gator jag sett på den lilla stund jag var iland. Mina förväntningar på Bremerhaven var inte stora. Jag trodde det nästintill bara skulle vara en lasthamn med stora fraktfartyg och en tråkig grå liten stad. Men det är faktiskt ganska stort och det är enligt mig den mysigaste kajplatsen vi haft på hela resan. Vi ligger som sagt i en mysig liten gästhamn där det passerar glada människor hela tiden. Precis vid båten finns det en liten lekplats och en gräsmatta med jättestora träd. De största sevärdheterna som finns att se här är väldigt nära och vi behöver inte gå jättelångt för att komma in i centrum. Vi ligger även mitt emot ett zoo och om man klättrar upp i sten kan man tillochmed se isbjörnarna som finns där inne. En orsak som bidrar till att det här är den bästa kajplatsen är de andra kajplaterna vi har legat på. Vi har liksom legat mitt i en lasthamn i Ponta Delgada, i ett inhägnat område långt från allt i Plymouth, så Bremerhaven är ju bäst jämfört med dem.