Sjösjukan försvann!

Dagen startade helt klart på det sämsta sättet någonsin. Jag vaknade hastigt av att min hyttkompis Klara skakade om mig riktigt ordentligt och halvt skrek “Uppställning om sju minuter!” Barbord, som är vakten innan oss, hade nämligen glömt att purra just våran hytt.

Jag stressade mig upp ur min underkoj och drog på mig mina nya seglarbyxor och min seglarjacka. Understället hade jag redan på mig sendan dagen innan, precis som alla andra. Eftersom vi har vakten 04-08 så får man inte så mycket sömn. Därför blir alla väldigt trötta efter gårdagens vakt från 16-20 och somnar nästan alltid med kläderna på. Över seglarstället slängde jag även på mig min sele och en flytväst eftersom att det var natt och mörkt ute. Väl på däck såg jag inte ett skit. Det var helt kolsvart ute och mina ögon tog lång tid på sig att vänja sig med mörkret. Jag hade skyndat mig så mycket att jag helt glömt bort den hemska sjösjukan som jag tidigare dagar haft. Dock kom den tillbaka efter en liten stund och jag började må väldigt illa igen, men jag ville verkligen inte att gårdagens tacos skulle hamna i rännstenen. Jag höll ut i en timme till tills jag senare bestämde mig för att slutligen ta ett sjösjukepiller. Egentligen hade jag planerat att inte ta några läkemedel mot sjösjuka på första sjöbenet, men jag klarade inte av att fortsätta må illa konstant.

En timme gick och pillret hjälpte faktiskt helt otroligt mycket. Jag blev väldigt förvånad över dess påverkan då just detta sjösjukepillret tidigare inte hade fungerat på någon annan på båten. Jag kände mig lättad över att jag äntligen kunde fokusera på mitt arbete utan att endast spy. Denna vakten var jag rondman vilket betyder att jag skulle se till att allt stod rätt till på båten. Exempelvis kolla om det är någon läcka i maskinrummet och om fartygstvätten funkar som den ska. Klockan ändrades snabbt till 08.00 och vår vakt var redan slut. Efter vakten kände jag mig förvånansvärt pigg trots att jag några timmar tidigare tagit Postafen vars bieffekter är bland annat dåsighet och trötthet. Jag var piggare än någonsin och inte alls taggad på att gå tillbaka in till min koj för att sova som jag brukar göra efter vakten. Vi i midskepps bestämde oss istället för att vara uppe och spela kort. Det blir ju lite konstigt när man vänder på dygnet och borde sova fast klockan bara är åtta på morgonen.

Tiden rusade iväg och plötsligt var det dags för lektioner. Jag och några andra läste en svenskabok uppe på däck under den stekande solen. Dock är UV- index inte så starkt än så den bleka färgen på kroppen ändrades inte ett dugg. Till lunch kl 11.50 serverades en svamppaj som jag tyvärr inte tyckte var så god, men det berodde säkert på att jag inte gillar svamp. Vakten därpå var precis som vanligt. Jag var däremot inte sjösjuk längre så jag kunde äntligen hjälpa till att beslå lite segel uppe i riggen. Snart hörde jag klockan slå åtta slag och det var dags för att krypa ner i sin lilla koj under däck. Just nu längtar jag bara tills imorgon för att kunna klättra ännu lite mer i riggen. Det är det bästa på hela vakten och jag är så tacksam över att min sjösjuka gick bort.

Malou Davnert