Skeppet gungar inte längre

Jag vill härmed hälsa er välkomna till denna fantastiska blogg om livet ombord på Gunilla.

Även fast det skulle vara väldigt intressant, kommer inte denna bloggen att handla om hur roligt vi hade under det korta seglingsbenet till Cherbourg, inte heller om hur otroligt goda baguetter stadens bagerier serverar eller om alla människor som vill få sig en rundtur på Gunilla. Nej, denna blogg kommer att handla om något som för er kan verka långt borta, men som för oss elever ombord är helt underbart. Är ni beredda? Skeppet gungar inte längre.

Nu tänker ni antagligen att det måste vara väldigt skönt; och ni har alldeles rätt. Elever ligger inte längre helt lealösa längs rännstenen och spyr, vi rullar inte fram och tillbaka då vi har krupit till kojs och backis i byssan – köket - är inte det värsta tänkbara längre. Då inte illamåendet ständigt gör sig påmind är det faktiskt riktigt roligt att vara backis. Att skära grönsaker, skala potatis och diska till härliga toner från högtalaren är inte helt fel och detta har jag tillbringat hela denna dag åt. Idag var det nämligen min vakts vaktdag och min tur att tillbringa lite tid bland grytor och kastruller.

Backis är verkligen inget lugnt jobb, det är fullt upp hela tiden och nya saker ska ständigt ordnas. Att jobba i byssan är inte det mest händelserika jobbet ombord, men jag skulle ljuga om jag sa att det är tråkigt. Att fixa i ordning mat, tillsammans med mina vänner, ombord på en båt som tar oss runt om i världen är underbart. I alla fall så länge det inte gungar.

Juliette Olofsson,

Styrbord